Syyskuu on saapunut ja on aika tehdä huomiota menneen kesän
tarjonnasta. Elokuvia on saapunut, mutta harva on niistä yltänyt omalla
listallani kovinkaan korkealla. Jos totta puhutaan on kesä 2013 ollut aika
laiskanlainen elokuvatarjontansa kautta. Suuret jatko-osat ovat olleet
päällisin puolin pettymyksiä ja todelliset viihteelliset helmet ovat tehneet
katoamistempun. Sen sijaan luottamukseni syksyä kohtaan on huomattavasti
kovempi nyt, kun ensimmäiset arvostelut Venetsiasta ja Torontosta ovat
saapuneet. Kun ilmat kylmenevät, saapuu teattereihin todelliset helmet, mutta
sitä ennen tehdäänpä pikaisia huomioita kesästä 2013.
1. Raha turmelee todellisuuden
Kesällä 2013 teattereihin tuli kolme kriittistä kuvaa
rahasta, julkisuudesta ja populaarikulttuurista. Harmony Korinen Spring
Breakers, Sofia Coppolan The Bling Ring ja Baz Luhrmannin The Great Gatsby
piirsivät kaikki kuvaa maailmasta, jossa eletään nousukauden krapulaharhaa.
Raha on tavoite ja populaarikulttuurin töhertämät julkkikset sen sopivat
esikuvat. James Francon Alien esittelee mittavaa shortsikokoelmaansa, kun taas
Leonardo Dicaprion Gatsby pistää taivaan satamaan hienoimmista paidoistaan.
Loputtomalla määrällä tavaraa ja huumausaineita pystytään pakenemaan arjen
todellisuudesta. 2000-luvun tyyliin myöskään lupaa ei kysytä, vaan kaikki vain
otetaan. Varkaus ei ole häpeä, vaan egon buustaus. Amerikkalainen unelma elää,
mutta se on muuttunut törkyiseksi ja halvaksi.
Kolmesta elokuvasta ainoastaan Korinen teos onnistuu
vaikuttamaan. Se samalla ihannoi ja halveksii 2000-luvun television sylkemää
kuvaa, jossa Memmy Possenkin laulamat viina, naiset ja nopeet autot
karamellisoi todellisuutta. Spring Breakers on visuaalisesti kuin
rytmillisestikin uraauurtavaa elokuvaa ja vuoden tähän mennessä ehdottomia huippukohtia.
Koko paketin vääristyneisyyttä korostaa elokuvan Disney-taustaiset näyttelijät,
jotka kehonsa lisäksi pistää koko imagonsa peliin. Harvoin onnistuu elokuva
yhtä aikaa kritisoimaan ja ihannoimaan aihettaan näin tehokkaasti. Sen sijaan
Coppolan kokonaisuus on holhoava puolitoistatuntinen, jonka tarkoituksena on
nauraa ”Hollywoodin hulluudelle”. Analyysi on laiskaa ja satiiri alleviivaavaa.
Teos on ehdottomasti Coppolan väsynein. Baz Luhrmann taas tekee Luhrmannia ja
kadottaa samalla kaiken tunteen teoksesta. Jatkuva visuaalinen leikittely
välillä ihastuttaa ja välillä raivostuttaa jättäen lopuksi öklön maun suuhun.
Lisäksi on huomioitava, että Coppola ja Luhrmann rakastavat omia
soundtrackejänsä, joka sinällään ei ole paha asia, mutta aiheiden puolesta
ongelmallinen (etenkin Coppolan tapauksessa). Ero ohjaajien elokuvissa on, että
Korinen elokuvassa aihe kantaa ja tyyli tukee, kun taas Coppola ja Luhrmann
tekevät omaa elokuvaansa, johon ovat valinneet nykymenoa kritisoivan aiheen… ja
teho kärsii.
2. James Badge Dale ei vieläkään breikkaa
Nimi tuskin sanoo monelle mitään, mutta kasvot alkavat
olemaan tutut jo monelle. James Badge Dale on täyttänyt vakuuttavalla tavalla
pienet, mutta merkittävät sivuroolit viime vuosina. The Departed, The Grey,
Shame ja Flight ovat saaneet jatkoa, kun Dale on esittänyt kasvonsa peräti
kolmessa elokuvassa; Iron Man 3, World War Z ja The Lone Ranger. Ikävä kyllä
Dale ei pääse erottumaan näissäkään rooleissa tarpeeksi saavuttaakseen lisää
mainetta. Kun ensireaktiot ovat saapuneet vuoden 2013 4/4 elokuvasta Parkland,
on todettava, että tänäkään vuonna ei Dalesta tule vielä isoa nimeä. Pääosa
pienemmässä indie-elokuvassa saattaa lopulta olla ainoa keino nousta
pääsarjaan.
3. 3D:llä on kysyntää, mutta laadulla ei
Kesän elokuvista ainoastaan kolme oli kuvattu 3D:nä (Turbo, Monsters University ja The Great Gatsby) ja loput olivat jälkiproduktion tuloksia, johtaen heikompaan jälkeen. En edes ala listata kaikkia näitä elokuvia (mieti vain yleisesti kesän 2013 elokuvia, niin suurin osa niistä on tarjottu 3D:nä). 3D ei mielestäni ole vielä tekniikkana sillä tasolla, millä se tällä hetkellä täyttää teatterit. Post-conversion on kirosana, mutta taloudellinen sellainen. Suuremmat lippuhinnat houkuttelevat studiot tarjoamaan elokuvansa 3D:nä. Ainoa keino trendin loppumiselle on, että katsojan äänestävät lompakollaan. Venetsian perusteella Alfonso Cuaron on Gravirtyn kautta osoittamassa 3D:n tehon. Toivotaan niin, sillä tällä hetkellä olen skeptinen koko tekniikan suhteen.4. Make them Scream
Kauhu on kannattavaa. Pienet budjetit ja suuret lipputulot
ovat tänä kesänä olleet kauhuelokuvien yksinoikeus.
·
The Purge – budjetti 3.000.000 $, lipputulot
Yhdysvalloissa + 64.000.000 $
·
The Conjuring – budjetti 20.000.000 $,
lipputulot Yhdysvalloissa +135.000.000 $
Kun vielä tänä viikonloppuna Yhdysvalloissa tulee
ensi-iltaan James Wanin Insidious 2, uskon että kauhuelokuvat ovat lyöneet
lopullisesti läpi vaihtoehto-ohjelmistona kesällä. Numerot puhuvat puolestaan
varsinkin, kun vielä muistaa kauhuelokuvien kyvyt jälkimarkkinoillakin. James
Wanista on myös tulossa studioiden lellikki, eikä ole yllätys, että mies sai
ohjaksiinsa tulevan Fast and the Furious- elokuvan. Kauhu kesällä tulee
jatkumaan. 5. Pitt beats Depp
Brad Pittillä ja Johnny Deppillä oli vaikea toukokuussa vaikea kesä edessä. Molempien kesäelokuvat olivat keränneet mediassa ämpärillisen paskaa päällensä. Pittin World War Z:n huhuttiin olevan käsikirjoituksellinen sekamelska ja Marc Fosterin epäiltiin haukanneen liian ison palan ohjatessaan globaalilla tasolla liikkuvaa zombiaction-eeposta. Depp taas tarttui piraattikaverinsa Gore Verbinskin kanssa 2000-luvulla aina vaikeaan western genreen ja paisutteli budjetit yli Disneyn ymmärryskyvyn. Kesän loputtua Brad Pitt voi kävellä selkäsuorana salista, sillä sen lisäksi että World War Z oli kesän paras toimintahömppä, saavutti se myös lippuluukuilla miehen taloudellisesti parhaan tuloksen. Depp sen sijaan koki täydellisen mahalaskun. The Lone Ranger oli taloudellinen katastrofi, joka tullaan muistamaan yhtenä vuoden 2013 epäonnistuneimmista elokuvista. Se on myös The Touristin kanssa osoitus siitä kuinka Depp ei ole enää niin luotettava lippuluukkutähti. Depp kaipaa nyt kipeästi niin taloudellista kuin taiteellistakin hittiä. Aikuisemmat katsojat ovat väsyneet Deppin myöhäisempään filmografiaan, josta puuttuu se kaikki rohkeus mitä 90-luvulla oli. Brad Pitt taas tullaan vielä tänä vuonna näkemään takuuvarmassa Oscar-elokuvassa 12 Years as a Slave. Pitt makes films, Depp movies.6. Originaalit ideat eivät tuota
Viimeinen huomio kesästä 2013 on armottomin. Kesän suurista
elokuvista ainoastaan kolme perustuivat originaalin ideaan ja ne kaikki
pettivät ennakko-odotukset lippuluukuilla. After Earth oli Will Smithin
ylimielinen yritys luoda pojalleen elokuvauraa ja ansaittu floppi. Pacific Rim
taas oli Guillermo Del Toron ensimmäinen todellinen suuren budjetin kesäelokuva
ja sellaisenaan ihan kelpo tekele. Se oli lapsenmielinen ja lapsellinen
örkkielokuva, joka silti onnistui viihdyttämään koko kestonsa ajan.
Aasialaisten (Kiina, Etelä-Korea ja Japani) makuun paremmin sopiva teos oli
ehkä liian ”nörttiä” tehdäkseen todellista tulosta Yhdysvalloissa. Elysiumista
taas ei tullutkaan District 9:n kokoista hittiä ja sen takia siis pienoinen
pettymys. Huomauttaisin vielä, että Pacific Rim ja Elysium kuitenkin kuuluivat
molemmat kesän ehdottomasti paremmalle puoliskolle.
Sen sijaan tulosta tekivät Iron Man 3, Star Trek Into
Darkness, The Hangover Part III, Fast and The Furious 6, Man of Steel, Monsters
University, World War Z, Despicable Me 2, The Wolverine. Sarjakuvat ja
jatko-osat ovat helppoja paketteja myydä ja sen takia ne myös tekevät tulosta.
En kuitenkaan missään nimessä kommentoi tässä elokuvien tasoa. Osa elokuvista
on mainioita, mutta toivoisin silti lisää sisällöllistä riskinottoa suuren
budjetin elokuvissa. Ikävä kyllä kesä 2013 ei tue muutosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti