Sitten onkin aika sanoa muutama sana näillä näkymin omasta
viimeisestä vuoden 2013 R&A elokuvasta. Ennakkosuunnitelmissani oli
katsastaa Joss Whedonin ”uusi” mikrobudjetin elokuva Much Ado About Nothing.
Osakseen rauhallisesta lauantaitahdista johtuen meninkin katsomaan dokumentin
Hollywoodin ehdasta sekopäästä, itsetituleeratusta zen-anarkistista, John
Miliusista.
John Milius on se 70-luvun New Hollywood ohjaajista, joka ei
koskaan ole saanut ansaitsemaansa kunnioitusta. Hänen kynästään on lähtenyt
sellaiset nykyajan elokuvan peruspilarit kuten Dirty Harry ja Apocalypse Now.
Milius ei kuitenkaan koskaan saavuttanut ystäviensä Lucasin, Spielbergin…
kaltaista kunnioitusta elokuvaohjaajana. Osasyynä oli hänen
räjähdysherkkäpersoonallisuutensa. John Milius oli elokuvamaailman Hunter S.
Thompson, ja alalla jota kansoittaa suuret persoonallisuudet ja sekopäät, hän
onnistui silti erottautumaan epäonnekseen. Ikuinen loner, joka valloitti Hollywoodin
kynällään, mutta karkotti itsensä sieltä suullaan.
Milius dokumenttina on viihdyttävä, mutta kehno. Totuus on,
että John Miliusista on mahdotonta tehdä tylsää elokuvaa, koska tarinat
itsessään ovat niin kiinnostavia. Lisäksi kun kankaalla esiintyvät niin
Scorsese, Schrader, Spielberg, Lucas kuin Coppolakin, viihtyy katsomossa
varmasti. Ongelma piilee dokumentin rakenteessa, joka ei ota yhtä ainuttakaan
riskiä. Periaatteessa se voisi yhtä hyvin olla perinteinen lauantaipäivän tähtidokkari, joka on vain on
onnistunut saamaan vähän enemmän tähtikiiltoa kommentaattoreiksi. Dokumentti juoksee
tasapaksusti läpi Miliusin uran, eikä tarjoa minkäänlaista yllättävää sanomaa
aiheesta. Milius oli lahjakas, Milius oli hullu, Milius oli väärinymmärretty
blablalblablaaa. Kerrotaan kyllä kuinka merkittävä tekijä Milius on
nykyaikaiselle elokuvalle, mutta näyttöjä ei silti ole jaksettu kaivaa.
Ehkä eniten dokumentissa minua kuitenkin häiritsee sen
hukattu mahdollisuus. Peter Biskind taltioi New Hollywood aikakauden upealla
vimmalla kirjassaan Easy Riders, Raging Bulls. Ohjaajat taistelevat
unelmaprojektiensa parissa, panoksena mielenterveys ja tulevaisuus. Taiteen
tekeminen on jatkuvaa euforiaa ja kärsimystä. Milius- dokumentti ei onnistu
kuvaamaan tätä aikakautta riittävällä voimalla ja se kiitää ohi John Miliusin
uran kenties henkilökohtaisesti merkittävimmän käännekohdan, Big Wednesdayn
floppauksen. Big Wednesday on yksi 70-luvun hienoja Amerikkalaisia elokuvia ja
se on käsittämätöntä kuinka tuntematon se nykyään on. American Graffitin kanssa
se on loistava kasvukertomus, sekä aikakauden kuvaus. Milius laittoi elokuvaan
omat kokemuksensa ja sielunsa, mutta Hollywood sylkäisi sen ulos kuin minkä
tahansa roskaelokuvan. Itse olen sitä mieltä, että se sinetöi Miliusin uran
potentiaalin. Vaikka mies pisti aina persoonaansa paperille, tähtiin
kurottaminen katosi 80-luvun töistä. Alan muutos on tietenkin osasyynä
(Blockbuster-aikakausi), mutta en silti voi uskoa, etteikö Big Wednesday olisi
jättänyt Miliusille syviä arpia.
Syyllistyn nyt pahasti jossitteluun, mutta dokumentti on
silti munaton. Se viihdyttää kyllä, mutta masentaa neutraalisuudellaan ja
munattomuudellaan. Milius ansaitsee huomattavasti rohkeamman dokumentin niin
näkökulmiltaan kuin toteutukseltaankin. Tämä Milius dokumentti on pettymys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti