Seuraavat festivaalin kolme elokuvaa kuluivatkin väkivallan,
ahdistuksen ja pahan olon parissa. Ensimmäisenä oli kehuttu indie-trilleri Blue
Ruin. Elokuva on tehokas ja tiukka pieni ajojahti-elokuva, jonka tarina pitää
katsojan otteessaan ja juonenkäänteetkin ovat yllättäviä. Mitä vähemmän
elokuvasta alkuun tietää, sitä parempi katsomiskokemus on luvassa. Kyseessä on
kostotarina, jossa vuosia pummina elänyt mies joutuu yllättäen väkivallan
kierteeseen. Itsesuojeluvaistoja päähenkilöllä on, mutta taitoja ei lainkaan.
Luvassa on siis yllättävä ja yllättävän väkivaltainen trilleri, joka ei
taivaita tavoittele, mutta rakentaa intensiivisen ja piinaavan tunnelman
erinomaisesti. Lupaava teos ohjaaja Jeremy Saulnierilta, jolta voi vielä
tulevaisuudessa odottaa paljon. Blue Ruin todistaa myös, että aina elokuva ei
tarvitse muuta kuin omaperäisen päähenkilön ja lupaavat lähtökohdat tarinaan.
Amerikan metsistä siirryinkin sitten Englantilaisen
psykedelian pariin. Ben Wheatley on ohjaajana yhtä tuottoisa kuin Woody Allen.
Elokuvia tipahtaa kankaille kerran vuodessa, mutta keskustelujen ja erojen
sijaan Wheatley elokuvissa riidellään ja tapetaan. A Field in England on
ohjaajan neljäs elokuva ja ottaakin aikamoisen pesäeron aiempiin kolmeen.
Nykyajasta siirrytään Englannin sisällissotaan ja realistinen
käsivarakamerointi muuttuu mustavalkoiseen filminsilpomiseen, josta epileptikkojen
kannattaa olla varuillaan.
Elokuvan juonta on turhaa selitellä, sillä sitä tuskin on.
Ben Wheatly on päästänyt huumehöyryisen aivopierun kankaalle, joka toisia
miellyttää ja toisia ei. Kyseessä on tavallaan englantilainen taikasienillä
maustettu spagettiwestern, joka leijuu jossain Jodorowskyn ja Mustan kyyn
välimaastossa. Visuaalisesti elokuva on varsinkin loppua kohden näyttävä, mutta
minulle ei oikein nämä sienienpopsimishelumiset riittäneet. Pesunkestävä
kulttielokuvan perinteisten vahvuuksien ja heikkouksien kanssa. Wheatlyn
filmografiasta Sightseers on ainoa, jota en ole nähnyt. En ole mitenkään
erityisemmin pitänyt vielä yhdestäkään, mutta kiinnostava uusi ääni ohjaaja
silti on.
Lopuksi muutama sananen vielä amerikkalaisesta
kauhuelokuvasta tai komediasta, riippuen katsojan huumorintajun pimeydestä.
Cheap Thrills on äärimmäisen tehokas ja äärimmäisen sairas elokuva, jossa
kahdelta päähenkilöltä revitään kaikki ihmisyys ja itsetunto mitä ilkeimmässä
totuus ja tehtävä leikissä, jossa totuudet huudetaan verissään tehtävien
jälkeen. Rikkaan elämän tylsistyttämä pariskunta keksii leikin, missä kaksi
vanhaa lukiokaveria kilpailevat erinäisistä rahasummista. Hiljalleen tehtävät
muuttuvat pikkuhauskasta halventavaksi ja silpovat lopulta pelaajien
ihmisarvon.
Jos Neil Labute ohjaisi Bum Fightsin, se voisi olla Cheap
Thrills. Elokuva on yhdistelmä äärimmäistä psykologista väkivaltaa ja
toivottoman mielen murskaamista. Se on tehty hyvin ja sen takia se onkin niin
häiriintynyt elokuva. Suuret propsit vielä elokuvan viimeisestä kuvasta, joka
on kaikkien vastenmielisten tapahtumien jälkeen vielä ehkä se kaikkein väärin.
Raha sokaisee mielen ja lopulta turruttaa moraalin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti