maanantai 30. syyskuuta 2013

Jäähyväiset Walter Whitelle - Kiitokset Vince Gilliganille


Lopun hankaluus

Televisiosarjat ovat vaikeita lopettaa korkeaan nuottiin. Ensinnäkin suurin osa sarjoista jatkuu liian pitkään. Menestys tuottaa uusia tuotantokausia, mutta ideat katoavat matkalla. Näin kävi esimerkiksi niin MASHille, Frendeille kuin Entouragellekin. Vaiva on tyypillinen etenkin komediasarjoille, joilla harvoin on alun perin suurempaa tarinaa kerrottavana. Draamasarjat kuitenkin kuluttavat ”löpönsä” myös kohtalaisen nopeasti. 24 konsepti kävi nopeasti vanhaksi ja Heroesin tekijöiltä karkasi kontrolli totaalisesti erinomaisen ensimmäisen kauden jälkeen. Osa on jo heittänyt kirveensä kohti Mad Meniä, mutta siihen kelkkaan en vielä astu. Totuus on, että harvoin nähdään vaivaa suunnitella sarjalle koko elämänkaarta, joka käsittäisi useamman tuotantokauden. Sarjojen keskinkertaisuuden syynä on ajattelumallit, jossa a) ei haluta tehdä turhaa työtä etukäteen (jos sarja ei menestyisikään) tai b) ei haluta tappaa kultaa kusevaa lehmää.

Viimeisen kahden vuosikymmenen aikana, olemme saaneet ainoastaan kolme sarjaa, jotka jäävät historiaan nimenomaan menestyneinä kokonaisuuksina. Haluaisin lukea mukaan myös mestarillisen The Wiren, mutta ikävä kyllä ani harva on sarjaa koskaan seurannut. Sen sijaan The Sopranos, Lost ja Breaking Bad ovat ne sarjat, jotka ovat osanneet käyttää televisiota formaattina parhaiten. Ne ovat ymmärtäneet keinot, jolla rakentaa jaksoista usein elokuvaakin suurempia elämyksiä. Eilen 29.9.2013 Breaking Bad kohtasi historiansa suurimman haasteen; ”Miten päättää sarja?”

The Sopranos piti tasonsa, läpi tuotantokausien, uskomattoman korkealla. Sarja, joka pitchinä oli tarina masentuneesta mafiososta, analysoi todellisuudessa rikkaasti ja tarkkanäköisesti macho-kulttuuria, amerikkalaista perhettä, -unelmaa ja -yhteiskuntaa sekä ihmisen psyykettä. Viimeiset kymmenen minuuttia eivät kuitenkaan miellyttäneet koko fanikuntaa. David Chasen ambivalentti loppu oli tavallaan nerokas, mutta samalla erittäin ärsyttävä. En vieläkään osaa käsitellä viimeisiä Journeyn tahdittamia minuutteja. Olen kuitenkin sitä mieltä, että kriitikot, jotka väittävät Chasen ”pelänneen” tai ”huijanneen” loppua ovat väärässä. The Sopranosin loppu voi olla sarjan heikkous, mutta se sisältää kaikki sarjan vahvuudet.

Lostia en ole koskaan pitänyt alun innostuksen jälkeen mitenkään erikoisena sarjana. Sen konsepti oli loistava, mutta viimeistään viidennellä tuotantokaudella käsikirjoittajat olivat kirjoittaneet itsensä solmuun. Damon Lindeloff on väittänyt sarjan olleen ensimmäisestä päivästä lähtien loppuun suunniteltu. Uskotaan miestä ja todetaan, että se oli siinä tapauksessa huonosti suunniteltu. Lost osasi leikkauksella ja musiikinkäytöllä tehdä tunteisiin vaikuttavia kohtauksia aina, mutta syvyys niistä katosi jo vuosia ennen viimeistä jaksoa. Etenkin Lostin viimeinen tuotantokausi oli täydellinen mahalasku, omistaen suuren osan aikaa kahdelle aiemmin täysin tuntemattomalle henkilöhahmolle. Sarjan kunniaksi on kuitenkin myönnettävä, että se teki olemassaolostaan populaarikulttuuri-ilmiön ja sen ”vastauksia” odottivat niin media kuin katsojatkin. Viimeinen jakso olikin sitten sitä samaa katsojan tunteiden manipulaatiota, jota sarja oli kautta aikojen harjoittanut. Lost on silti keskinkertaisuudestaan huolimatta merkittävä sarja nimenomaan luomansa ilmiön vuoksi.

Walter Whiten päätepysäkki

Viisi tuotantokautta ja 62 jaksoa myöhemmin päättyy menneen vuosikymmenen suurin sarja, Breaking Bad. Vince Gilliganin harkiten koottu, juonellinen labyrintti lopettaa tarinansa tyylillä ja tunteella. Badfingerin Blue Baby on nappivalinta sarjan viimeiseksi kappaleeksi. Breaking Bad on aina ollut nimenomaan Walter Whiten tarina ja sen takia on sen loppu myös tehokas ja riittävä. Sen ei tarvitse olla kunnianhimoinen, sillä sarja on jo itsessään sitä.

Breaking Badin suurin saavutus on se kuinka yhtenäinen sarja kokonaisuudessaan on. Vince Gilligan on tiennyt koko ajan miten sarja etenee ja mihin hahmot päätyvät. Kun muut sarjat punovat juoniaan tuotantokauden sisällä, Gilligan ja kirjoittajatiimi ovat punoneet juonensa koko sarjan ympärille. Salaisuudet paljastuvat tuotantokausia myöhemmin ja pieni risiinikapseli esiintyy läpi sarjan pelinappulana alati vaihtuvissa lojaliteettikiistoissa. Teoilla on Breaking Badissä todellakin seuraukset. Siitä esimerkkinä Walterin tuntemattoman miehen kanssa käymä keskustelu baarissa, joka johtaa miehen tyttären kuolemaan ja lento-onnettomuuteen. Viimeistään tällöin ymmärsin kuinka merkittävä sarja kyseessä on.

Western ei ole 2000-luvulla mitään kassamagneettimateriaalia, mutta sen estetiikka on avain menestykseen. Ei ole sattumaa, että sarja jatkuvasti sijoittaa tapahtumiaan New Mexicon erämaahan, joka on otollista alustaa niin huumekokkailulle kuin myös vaarallisille diileille. Muutenkin Breaking Bad yhdistelee etevästi klassista westerniä 80-luvun Miami Vice tyyliseen urbaaniin western-kuvastoon ja tunnelmaan. Sisältäähän sarja, jopa vuosisadan junaryöstön. Sarja liikkuu jossain Micheal Mannin ja John Fordin välimaastossa, myös moraalisesti.

Tarina itsessään on klassinen nörtistä prom-queeniksi, mutta tässä tapauksessa nössöstä huumekuninkaaksi. Walter White on sarjan alussa vaatimaton vässykkä, jota elämä on huijannut aina kuin mahdollisuus parempaan on saapunut. Sarjan lopussa White ei ehkä hallitse elämäänsä sen paremmin, mutta hän on tyytyväisempi, sillä ensimmäistä kertaa hän on vahva ja pelottava voima. Viiden kauden ajan hän on haastanut itseään ja astunut useamman kerran moraalin väärälle puolelle, mutta vihdoin hänestä on tullut oman elämänsä kuningas.

Jesse Pinkman on taas sarjan dramaattisin hahmo elämänsä haaskanneena pikkurikollisena. Vaikka Walter ja Jesse aloittavat matkansa tasavertaisina meta-amfetamiinikisälleinä, Walter nousee nopeasti dominoivaksi pariksi, jolla on rohkeutta tehdä moraalisesti arveluttavia ratkaisuja. Jesse Pinkman on tarinan uhri, jota vahvemmat pelaajat manipuloivat viiden kauden ajan. Pinkman vaihtaa sarjan aikana niin raittiuden, rakkautensa kuin mielenterveytensäkin rahaa vastaan. Silti Whiten ja Pinkmanin mielenvikaisessa isä-poika suhteessa on jotain aitoa, vaikkakin onnea se ei tuo kenellekään.

Breaking Badin menestyksen takana on myös sen vahva brändi. Ovelan tarinan lisäksi se on täynnä pieniä yksityiskohtia, joilla se varmistaa fanikuntansa sisällöntuotannon. Pelkästään sen kirjoitusasu (alkuainekirjaimet) yllyttää kopioimista ja raapustelemista. Samalla Walter Whiten alterego Heisenberg on visuaalisesti nerokasta naamiaisasumateriaalia. Mainittava on myös loistava Gustavo ja hänen menestysbisneksensä Pollos Hermanos, jonka mainoskin nähdään erään jakson alussa. Gilligan rakentaa mytologiaansa määrätietoisesti ja lisää sinne yksityiskohtia, jotka ruokkivat populaarikulttuuria.

Sarjassa on myös paljon samaa GTA pelien kanssa. Mitä persoonallisemmat rikolliset ja puolirikolliset tapaavat perinteisissä amerikkalaisissa ketjuravintoloissa ja vaihtavat kuulumisiaan. Walter on tarinan alussa nobody ja pikkuhiljaa erilaisten tehtävien kautta hänestä tulee maailmanluokan huumekuningas – piirit, rahat ja aseet kasvavat samassa. En myös hämmästyisi, jos tulevaisuuden GTA:ssa tulisi esiintymään meta-amfetamiinia kokkaileva perheellinen kalju mies.

Kaiken gangsteritouhun lisäksi Breaking Bad lisää yhtälöön myös perheen. Perhe toimii alkuun motiivina, joka tekeekin sarjan loppuvaiheista entistä synkempiä. Walter ei lopulta ole myöskään ainoa, joka on ylpeä imperiumista. Skylerin sokaisee raha, Walterin valta.

Breaking Badissa toimii erityisesti konseptointi. Sarjan tekijät ymmärtävät mitä Breaking Bad brändinä on ja sen takia kaikki on johdonmukaista. Sen lisäksi Breaking Bad käyttää jo tutuksi tullutta viimeisen kauden jakamista kahteen osaan, parhaalla mahdollisella tavalla. Viimeiset kahdeksan jaksoa ovat olleet Walter Whiten epätoivoista kujanjuoksua, jossa suunnitelmat ovat murentuneet toinen toisensa jälkeen. Jos viides kausi alkoi lupaavissa merkeissä Whiten perheelle, niin kauden jälkimmäinen puolisko teki nopeasti selväksi, että maailma heidän altaan murenee. Rytmillisesti viides tuotantokausi on malliesimerkki tulevaisuuden sarjoille, kuinka käyttää kaksiosaista tuotantokautta hyväkseen.

Breaking Bad ei ehkä koskaan päässyt sellaisille meta-tasoille, jossa Sopranos tai jopa The Wire oli, mutta palana populaarikulttuuria sen on parhaimmillaan. Se on myös käsikirjoitukseltaan, juonenkäänteiltään ja henkilöhahmojen kasvukaariltaan mestariteos. Se onnistui myös yhdistämään mustan huumorin ja oopperamaisen tragedian aivan uudella tavalla. Breaking Bad on kirjoittanut tarinansa historiaan, ansaitusti. Aukko televisioon on syntynyt, enkä heti tiedä mikä sen paikkaisi. Ehkä nyt vielä kerran kuuntelen Badfingerin Baby Bluen…

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti