torstai 19. syyskuuta 2013

Ylöspäin katsova jätti - peliteollisuus ja elokuvat


Eilen huomioni nappasi kaksi uutista, johon en voi olla takertumatta. Torstainen, rakkautta ja anarkiaa hulabaloota edeltävä, kirjoitukseni käsittelee yllättäen peliteollisuutta.

GTA V saapui hyllyille ja takoi dollareita siihen tahtiin, että on turha puhua peliteollisuudesta enää minkäänlaisena elokuvateollisuuden haastajana. Peliteollisuus on jo aikoja sitten ohittanut elokuvat. GTA V ensimmäisen päivän myynti oli yli 800 miljoonaa dollaria (lähde: http://collider.com/grand-theft-auto-5-record-sales-800-million/). Kyseessä on uskomaton luku, johon en usko yhdenkään elokuvan päässeen ensi-iltaviikonloppuna. Tietenkin hinnat ovat täysin erilaiset, mutta kun katsoo valmistuskustannuksia, tekee mieli tehdä vertailuja. GTA V budjetti on tietävästi ollut 240 miljoonaa dollaria, Avatarin budjetti on ainakin imdb:n tietojen mukaan samoissa luvuissa (joidenkin huhujen mukaan huomattavasti enemmän). Avatarhan lopulta painoi seteleitä yli 2 miljardia lippuluukuilla ja, kun mukaan lasketaan vielä kotimarkkinat, kohoaa tulos vielä huomattavasti korkeammalle.  GTA V:llä on siis vielä matkaa Cameronin epookkiin, mutta selvää on, että peliteollisuus on astumassa samanlaiselle kentälle elokuvateollisuuden kanssa, jossä tuote kulutetaan heti ensi-illassa.

Pelit ja elokuvat ovat kulkeneet jo pitkään käsikädessä ja GTA  sarjakin on luonut maailmansa rikoselokuvien pohjalta, hyödyntäen genren jokaista alalajia tehtävissään, hahmoissaan ja tarinassaan. Pelit ovat rikkoneet kuvan ja katsojan välistä etäisyyttä, tarjoten katsojalle mahdollisuuden tai ainakin näennäisen mahdollisuuden osallistua tarinaan. Pelien hahmot ovat myös omineet Hollywood-tähtien ulkonäköä, ääntä ja asennetta, vieden pelaajan jopa matkalle menneisyyteen. Pelit tarjoavat katsojalle mahdollisuuden osallistua tapahtumiin, mutta hiljalleen ne pyrkivät myös luomaan katsojalle elokuvan tasoista draamaa ja tunnetilojen vuoristorataa.

Quantic Dream studion David Cage avasikin tulevaisuutta puheessaan Bafta Gamesissa, Lontoossa. Tulevaisuuden pelit voivat käyttää narratiivisena pohjanaan erilaisten ohjaajien algoritmeja (lähde: http://www.polygon.com/2013/9/13/4723206/the-future-of-game-narratives-will-be-designed-with-scorcese). Pelit voivat siis paremmin mukailla kuuluisien ohjaajien tyylejä ja tarinanrakenteita, vieden pelaajan paremmin sisään lempiohjaajiensa maailmaan. Sinällään herkullinen ajatus, mutta todellisuudessa kyseessähän on ajatusmalli, jossa ohjaajan teokset rakentuvat hänen omista kliseistään. Eikö parhaimmat ohjaajat nimenomaan pysty yllättämään katsojansa aina uudestaan ja uudestaan. Tavallaan tällainen algoritmi vain alleviivaa nykyistä todellisuutta, jossa pelit vain kopioivat elokuvan maailmaa sen sijaan, että loisivat uutta. Jotta peliteollisuus joskus pystyy haastamaan elokuvan sisällöllisellä tasolla, on sen kyettävä luomaan, jotain täysin uutta. Sen on hyödynnettävä formaatin tarjoamia uniikkeja ominaisuuksia ja käytettävä niitä ennenäkemättömällä tavalla.

En ole mikään kova pelaaja, mutta mielelläni viettäisin aikaa Scorsesen pelimaailmassa. Loppujen lopuksi kuitenkin tällainen pastissien tekeminen ei vie alaa eteenpäin. Se tavallaan vahvistaa nykyistä elokuvan isännän asemaa pelien suhteen. Elokuvat luovat katsojalle halun, jota pelit sitten pyrkivät hyödyntämään. Peliteollisuus kaipaa etenkin tarinankerronnallisia luovia viemään formaattia eteenpäin. Tällä hetkellä peliteollisuus haastaa vahvasti elokuvan viihdekäyttöä. Olisi kiinnostava nähdä voiko peliteollisuus haastaa elokuvan myös sisältönsä puolesta?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti