Viimevuosien kovimpia termejä Hollywood-tuottajien huulilla
on ollut YA. YA on alun perin kirjagenre, joka on suunnattu teini-ikäisille.
Näillä kirjasarjoilla on myös usein ollut vankka fanipohja, joka jo itsessään
on taannut vahvan lippuluukkutuloksen. Twilight ja The Hunger Games taitavatkin
olla menestyneimpiä esimerkkejä genrestä, joka on myös kokenut oman sarjansa
floppeja, kuten viimeksi Lily Collinsin tähdittämä The Mortal Instruments.
Trendi on kuitenkin jatkuva ja erilaisista kirjasarjoista tuotetaankin tulevina
vuosina tasaisin väliajoin elokuvia. Jos nuoret tykkäävät näistä elokuvista,
niin hyvä heille, mutta sääli on, että aidosti hyviä, todelliseen maailmaan
sijoittuvia nuortenseikkailuja ei tehdä (lue: eivät menesty). Toivoisin, että
Mud olisi vuoden menestyneimpiä elokuvia sen sijaan, että se on vuoden
menestyneimpiä indie-elokuvia…
Jeff Nichols on tehnyt klassisen nuorten seikkailun, joka
tuo vääjäämättä mieleen Mark
Twainin kirjat. Se onnistuu etevästi kuvaamaan tarinaansa ”lapsen” perspektiivistä,
olematta koskaan lapsellinen. Ellis ja Neckbone ovat Arkansasissa asuvat
14-vuotiaat kaverukset, jotka viettävät päivänsä seikkaillen Mississippi joen
varrella. Matkatessaan eräälle autiolle saarelle katsomaan puuhun joutunutta
hylkyä, he törmäävät pakomatkalla olevaan rikolliseen Mudiin. Mud on karismaattinen
ja kiehtova muukalainen, joka tarvitsee apua kadotakseen lopullisesti elämänsä
naisen kanssa lain ja palkkametsästäjien kartalta. Tarinassa on kaikki
klassisen nuortenseikkailun ainekset, mutta Jeff Nichols yllättää lisäämällä
yhtälöön pääteemaksi rakkauden.
Pojat ovat päässeet ikään, jossa tytöt alkavat
kiinnostamaan. Ellis on kokenut ensi-ihastuksensa, kun samalla kotioloissa on
rakkaus katoamassa. Vanhemmat ovat eroamassa ja elämä on väistämättä kokemassa
suuren muutoksen. Mud antaa Ellisille uskoa ikuiseen rakkauteen, kuvaillessaan
elämänsä naista, joka varasti sydämen jo teini-ikäisenä. Kuten vanhenemiseen
kuitenkin kuuluu, Ellis tulee kokemaan asioiden mustavalkoisuuden katoamisen.
Naiivius on hyve, jonka ikääntyessä ikävä kyllä menettää. Vaikka teksti
kuulostaakin katkeransuloiselta, on Jeff Nichols sen verran älykäs ohjaaja,
että hän ei koskaan alleviivaa liikaa sisältöä. Kamera rakastaa eteläisen
Amerikan luontoa ja löytää kauneuden myös perinteisestä Amerikkalaisesta
kylästä, mutta se ei koskaan syyllisty liialliseen visuaaliseen fiilistelyyn.
Tarina rakastaa vanhanajan Amerikkalaista nuortenseikkailua, mutta se on silti
vahvasti kytköksissä todellisuuden kanssa ja siinä on läsnä jotain ihanan
arkista. Mud onnistuu kuvaamaan varhaista teini-ikää lämmöllä, olematta koskaan
nostalginen. Osa saattaa juuri sen takia kritisoida sitä vaisuksi tai
pliisuksi, mutta todellisuudessa se on osoitus ohjaajan rohkeudesta. Jeff
Nichols välttää suurimmaksi osaksi helpot ratkaisut.
Nicholsin ura lähti käyntiin pienimuotoisella kahden suvun
välisellä kostokronikalla Shotgun Stories. Kyseessä ei ollut mikään
mestariteos, mutta vahva osoitus ohjaajan klassisesta ja samalla tuoreesta
tarinankerronnallisesta äänestä. Perinteinen Amerikka oli jokaisessa kuvassa
vahvasti läsnä, yhtäaikaisesti kauniina ja armottomana. Jeff Nicholsin seuraava
teos olikin sitten lähes napakymppi ja yksi viimeisen vuosikymmenen
parhaimmista Amerikkalaisista elokuvista. Take Shelter on huikea kuvaus
keski-ikäisestä miehestä, joka taistelee paikastaan perheensä suojelijana
orastavan skitsofrenian kanssa. Se on visuaalisesti vahva teos, joka yhdistää
etevästi maailmanlopputrilleriä ja perhedraamaa. Se on lopulta myös toiveikas
teos, joka tarjoaa aidosti koskettavan tarinan ja herättää todella voimakkaita
tunteita. Mud ei yllä Take Shelterin tasolle, mutta ei sen tavallaan
tarvitsekaan. Se ei ole yhtä kunnianhimoinen ja se pyrkii luomaan katsojalleen
täysin erilaisen kokemuksen. Pohjimmiltaan Mud on klassinen Amerikkalainen
elokuva. Sellainen siis, jota Amerikassa ei oikein osata enää tehdä. Se on myös
parhaimpia nuortenelokuvia viimeiseen kahteenkymmeneen vuoteen, mutta ikävä
kyllä sen luultavasti löytävät ainoastaan vanhemmat. Siinä kun ei ole noitia ja
vampyyreita. Kyseessä on aito Amerikkalainen klassikko, joka ei tule koskaan
saamaan klassikon mainetta. Ei se sitä ansaitsekaan, mutta ajaton hyvin tehty
seikkailu se on ja taitaa myös ensiesityksensä saada R&A:ssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti