torstai 26. syyskuuta 2013

R&A #5 ja 6: Il Futuro ja Heli


Tiistai meni ennakkoon tuntemattomampien nimikkeiden parissa. Vuorossa olivat Rutger Hauerilla vahvistettu italialainen sekamelska Il Futuro sekä Heli, Meksikon Art House kiinnitys parhaan ulkomaalaisen Oscarin kisaan. Kummastakin tiesin etukäteen hyvin vähän ja sen takia olikin pitkästä aikaa kiva astua teatteriin lähes tietämättömänä tarinan suhteen.

Il Futuro oli jo alkuteksteistä lähtien yhtä eri vaikutteiden ja eri genrejen sekoittamaa soppaa. Heti alkuun kuulemme Bernard Herrmann/ Psyko-vaikutteisen musiikin, joka on yhdistetty suoraan Stanley Kubrickin Hohdosta varastettuun alkujaksoon. Sen jälkeen pamahtaakin elokuvan nimi tökerönnäköisellä B-kauhiskultafontilla ruutuun. Pakko myöntää, että mielenkiinnolla odotin miten tämä sotku jatkuu ja ei se oikein jatkunutkaan. Sitten siirrymmekin vaatimattomasti kuvattuun Grimmin satuun, jossa kaksi orpoa yrittävät selvitä jokapäiväisestä elämästä. Vanhempia surraan ja arjesta yritetään selvitä. Samaan taloon muuttaa kuitenkin kaksi nuoremman veljen vanhempaa bodarihenkistä kaverusta salilta, joilla on ”nerokas” ryöstösuunnitelma. Ajatuksena on pistää vanhempi sisarus esittämään huoraa ja soluttautumaan erakoituneen B-elokuvatähden elämään sekä kartanoon ja samalla selvittämään kassakaapin paikan. Seuraavaksi saammekin perinteisen ryöstöpokaelokuvan, johon on sekoitettu vähän kaunotarta ja hirviötä, sekä Universalin old school kauhua.

Il Futuro on täydellinen roiskeläppä eri genrejä, eikä mitään niistä ole toteutettu keskinkertaista paremmin. Elokuva lopulta on kiinnostavampi sotkunsa takia, kuin minkään muun. Periaatteessa mikään osa-alue ei toimi kovin hyvin, mutta sen takia elokuva on myös osa-alueitansa parempi kokonaisuus. En sitä lähde kenellekään erityisemmin suosittelemaan, enkä oikein osaa sanoa kenelle tai mitä varten se on tehty. Satulähtökohta sinällään on hyvä, mutta sitä hyödynnetään liian vähän. Joko budjetin rajallisuus tai tekijätiimin ahkeruus/innovatiivisuus on tullut rajana vastaan. Il Futuron voi huoletta jättää hyllyyn.

Heli olikin sitten täysin erilainen elokuva. Amat Escalante on ohjannut hitaasti etenevän, katsojaltaan paljon vaativan, mutta lopulta vaikuttavan elokuvan Meksikon huumeongelmista inhimillisestä näkökulmasta. Nuoruuden naiiviuden lopputulemana on meksikolaisen perheidyllin särkyminen ja hiipii tunne, että näitä tarinoita on lukemattomia. Elokuvan tuottajana on toiminut Meksikon lahja/kirous taide-elokuvalle Carlos Reygadas ja sen huomaa. Kuvakulmat, rajaukset ja kameran liikkeet ovat tarkkaan harkittuja. Samalla myös elokuvan tempo voi monesta tuntua tappavan hitaalta. Väkivalta on myös realistista ja hyvin raakaa. Vaikka verellä ei mässäillä ja periaatteessa väkivaltaa on ruudulla vain vähän, jää Heli varmastikin mieleen festivaalien rankimpana elokuvana. Siitä pitää huolen psykologisestikin raskas kidutuskohtaus, jossa pienten poikien Xbox Kinect peli muuttuukin nopeasti paljon realistisemmaksi. Samalla Escalante kommentoi tarkkanäköisesti väkivallankierrettä, jossa peliohjain vaihtuu hetkessä puumailaan ja väkivalta taltioidaan näppärästi puhelimella muistiin.

Heli on niitä elokuvia, jotka eivät herätä suuria tunteita välittömästi, mutta jäävät mieleen kummittelemaan vielä pitkäksi aikaa. Se tasapainoilee tekotaiteellisen rajoilla, mutta tarjoaa silti rikkaan kokemuksen ja henkeäsalpaavia kuvia. Perheen kokemusten kautta maalautuu synkkä kuva Meksikon huumeongelman laajuudesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti