perjantai 30. elokuuta 2013

Woody Allen: v.2013 - Blue Jasmin


Kerran vuodessa tulee aina uusi Woody Allen elokuva. Se ei ole tae laadusta, mutta se on silti aina kiinnostava tapaus, sillä Woodyn elokuvat ovat aina uniikkeja, vaikkakin joskus sietämättömiä. Edellistä To Rome With Lovea laiskempaa elokuvaa sai hakea viime vuonna. Midnight in Paris taas oli suuresta hehkutuksestaan huolimatta aika vähäpätöinen romantisoitu rakkauskirje Pariisille ja l’age d’orille – ihan mukavaa katsottavaa sunnuntai-iltapäivänä skonssin kera, mutta ei mitään suurta taidetta. Itse asiassa nykyään kun astun saliin katsomaan Allenin elokuvaa, en odota hyvää elokuvaa, vaan Allenmaista elokuvaa. Miehellä ei ole tapana uusiutua. Juonet ja hahmot ovat usein aiemmista elokuvista kierrätettyjä, mutta ei se niin haittaakaan, sillä Woodyn ääni (vai kynä?) on edelleen sympaattinen. Joulun tapaan, Allen tulee kerran vuodessa ja vaikka tunnetkin jo tavat ja rutiinit, on siitä silti helppo nauttia.

Blue Jasmin on Woody Allenia terävimmillään vuosiin. Se on vähintäänkin ohjaajan paras elokuva sitten Match Pointin, ellei sitten mennäkin ihan 90-luvun puolelle. Blue Jasminissa on sinällään paljon tuttuja Allen elementtejä (illallisista luokkaeroihin), mutta ote on piikittelevämpi ja armottomampi. Lisäksi laajasta hahmogalleriasta huolimatta elokuva keskittyy tunnollisesti päähahmoonsa, Cate Blanchettin näyttelemään Jasminiin. Jasmine löytää itsensä umpikujasta, kun hänen varakas miehensä osoittautuu valkokaulusvarkaaksi ja verottaja vie koko omaisuuden. Hulppeaan elämäntapaan tottunut elitisti joutuu häntä koipien välissä kulkemaan työläistaustaisen pikkusiskon luokse San Franciscoon ja aloittamaan elämänsä alusta. Rahan mukana, vaan taisi kadota osa järjestäkin ja tavallinen arki osoittautuu yllättävän vaikeasti hallitavaksi.

Englanniksi elokuvaa kuvattaisiin termillä ”character piece” ja sellaisena sitä kuuluukin analysoida. Jasminen persoonallisuus on elokuvan ydin ja periaatteessa koko juoni. Muut hahmot ovat vain ärsykkeitä, joilla aktivoida Jasminen oikut. Cate Blanchett kantaa elokuvaa upealla roolisuorituksellaan ja onnistuu piirtämään päähenkilöstä samaan aikaan sekä manipuloijan että uhrin kuvan. Hahmo ei myöskään missään vaiheessa, kaikesta potentiaalistaan huolimatta, muutu ärsyttäväksi. Itse Jasmine hahmona on jotain harvinaista 2000-luvun elokuvassa. Se kuuluu ennemminkin 40- ja 50-luvun melodraamoihin, joissa hermoromahduksesta vastaa Vivien Leigh, Bette Davis tai Gloria Swanson. Cate Blacnhettin Jasmine on yhtä täysivaltainen ja voimakas roolisuoritus kuin mitä esimerkiksi Daniel Day-Lewisilta ollaan totuttu näkemään. Siinä kenties Allenin suurin saavutus Blue Jasminissa. Hän on kirjoittanut mitä herkullisimman keski-ikäisen naishahmon – Hollywoodille uhanalainen laji. Cate Blanchett tulee keräämään ehdokkuuksia loppuvuodesta. Se on takuuvarmaa.

Blue Jasmin on tyypillinen ja epätyypillinen Woody Allen elokuva. Se taltioi kauniisti San Franciscon katuja (Woody Allen = 2000-luvun matkakatalogi) ja on ulkoisesti höyhenen kevyt, mutta keskiössä on hyvin raskas, pirstaloinen ja synkkä päähahmo. Dialogi on lennokasta, mutta pysähtyessään se romahtaa tonneillaan lattian läpi. Se on Allenia 20 – 30 vuotta sitten ja ehkä juuri sen takia se maistuu niin tuoreelta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti