torstai 1. elokuuta 2013

The China Syndrome – Kuinka Hollywood löysi markkinan nimeltä Kiina


Viime viikolla päästin suustani samassa lauseessa sanat Pacific Rim ja floppi. Tällä viikolla joudun vetämään tiedostetusti varovaisen kommenttini takaisin ja raportoimaan uusista käänteistä tarinassa. Tänään alan suurimmat blogit uutisoivat mahdollisesta ”kyllä” vastauksesta kysymykseen Pacific Rim 2. Vaikka Del Toron robotit vs. monsterit mash-up yltää tuskin 100 miljoonan dollarin lipputuloihin Yhdysvalloissa, on se onnistunut räjäyttämään lippuluukut Kiinassa. Kyseessä on osoitus Kiinan markkinoiden merkityksestä nykyisessä Hollywoodin ruletissa. Tällä hetkellä Kiinan markkinat vastaavat maailman toiseksi merkittävintä tulonlähdettä Hollywoodille, mutta on odotettavissa, että vielä tämän vuosikymmenen aikana valtasuhde tulee muuttumaan. Tämän vuoden aikana on jo muutama erinomainen esimerkki uuden talousmahdin vallasta kansainvälisessä viihde-elokuvauhkapelissä.

Looper oli Rian Johnsonin erinomainen scifitoiminta, joka tyydytti niin ohjaajan fanit, kuin myös päätähti Bruce Willisin fanit. Elokuvassahan Gordon-Levittin näyttelemä Joe käyttää tyhjät hetkensä päivästä ranskan opiskelemiseen. Johdonmukaista, sillä alkuperäisessä käsikirjoituksessa Joe löytää itsensä vanhemmalta iältään Pariisista. Johnsonilla oli kuitenkin vaikeuksia toteuttaa haluamansa Pariisi New Orelansissa rajoitetulla budjetilla. Vastaan tuli kiinalainen tuotantoyhtiö, joka lupasi kattaa tuotantokustannuksia mikäli Pariisi vaihtuisikin Shanghaiksi. Näin kävi ja siksi siis Jeff Daniels kannustaa Gordon-Levittiä opettelemaan mieluummin kiinaa, tulevaisuuden mahtimaan kieltä…

Yhdestä kesän suurimmasta hitistä on liikkeellä kaksi eri versiota elokuvateattereissa. Iron Man 3 sai Kiinassa levitykseen täysin oman version, joka sisälsi muutamia paikallisia tähtiä täysin ympätyissä kohtauksissa. Shane Black ja Marvel sai lisää spräädättävää ja kiinalaiset saivat omia tähtiänsä kansainväliseen suurelokuvaan. Huomioitavaa on myös, että rautamiehestä tuttu Fan Bingbing tullaan näkemään myös ensi kesän X-Men: Days of Future Past elokuvassa. Kiinaa ja kiinalaisia tähtiä tullaan näkemään kasvavassa määrin Hollywoodin suuren tuotannon viihde-elokuvissa. Yön ritari, Transformersit ja Pacific Rim ovat kaikki käyneet Kiinan alustalla ja trendi tulee jatkumaan.

Sinällään on hyvä asia, että Hollywood joutuu pohjustamaan elokuvia myös muiden kulttuurien makuun. Se voi parhaimmillaan rikastamaan kokonaisuuksia ja tarjoamaan jotain uutta. Sen sijaan, jos asiat menevät alakertaan huolella, tulee elokuvista entistä enemmän kulujen jakamisen kautta rakennettuja kokonaisuuksia, jolloin elokuva ei ainakaan voita mitään. Pahimmassa tapauksessa saamme kesän täydeltä suurmahtien yhteisesti maksettua propagandajätöstä - Battlefieldin vanhojen marine-jätkien rinnalle saamme Kiinan kansallissankarit tulittamaan kohti cgi-robottisontaa. Kunnioitetaan ennemminkin käsikirjoituksia kuin myyntisegmenttejä. Sitä kautta syntyy parempia elokuvia. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti