keskiviikko 21. elokuuta 2013

Upstream Color - Elokuva vai sudoku?


Onnistuin eilen keventämään hieman tulevaa R&A urakkaani (postauksen paikka) saamalla käsiini Upstream Colorin, indie-sankari Shane Carruthin yhdeksän vuoden jälkeisen paluun parrasvaloihin. Shane Carruthan on varmastikin suurimmalle osalle kansasta tuntematon henkilö, mutta hän onnistui vuonna 2004 yllättämään koko Sundancen 7.000 dollarin aikamatkailupuzzlellaan Primerilla. Primer on monimutkainen elokuva, joka on lähes mahdotonta hahmottaa yhdellä tai edes kahdella katsomiskerralla. Upstream Color ei petä Carruthin esikoisen ystäviä, mutta ei luultavasti myöskään kasvata ihailijajoukkoa. Visuaalisesti elokuva on huomattavasti aiempaa näyttävämmän näköinen, mutta Carruthin itsevarma ja tarinankerrontaa monimutkaistava leikkaustyyli on pysynyt ennallaan. Lopputuloksena on etenkin ensimmäisellä katsomiskerralla yhtä paljon kokemus kuin tarina. Suuren kuvan katsoja kyllä onnistuu taltioimaan, mutta yksityiskohdat tai merkitykset jäävät pimentoon. Merkitykset voivat jäädä ikuisestikin pimentoon…

Upstream Coloria voisi periaatteessa kutsua luonnontiede-elokuvaksi. Se on nykyaikaan sijoittuva yliluonnollisia elementtejä sisältävä trilleri tavallaan luonnon monimuotoisuudesta ja voimasta, mutta samalla myös koskettava tarina kahden eksyneen ja yksinäisen ihmisen välisestä hiljalleen kehittyvästä rakkaudesta. Mitä siis Upstream Color tarkalleen sisältää? Noh, on olemassa toukkia, jotka aiheuttavat ihmisille hämmästyttävän suuret sivuvaikutukset. Niiden avulla pystytään hypnotisoimaan ihmisiä, mutta samalla ne myös luovat syvän yhteyden muihin toukan vaikutuksenalaisiin ihmisiin. Sitten elokuvassa on myös jonkinlainen tunteiden orkesteriohjaaja, joka toukkien ja sikojen (!) kautta pyrkii löytämään jonkinlaista elämän sinfoniaa (ehkä, ?). Lopuksi tietenkin on elokuvan kaksi eksynyttä sielua, jotka muodostavatkin helpoiten lähestyttävän osa-alueen elokuvasta. Juoni ei ole selkeä eikä sen kuulukaan olla, vaan Primerin tapaan, Carruth on luonut elokuvallisen rubikin kuution, jota katsoja sitten pyrkii ratkomaan.

Voin rehellisesti myöntää, että elokuvan juoni ei täysin auennut ensimmäisellä katselukerralla (ajatus, joka vahvistui elokuvan jälkeisen googlailun myötä). Carruth vaatii katsojalta 100% keskittymistä eikä sekään välttämättä riitä. Lisäksi ohjaajan leikkaustyyli hylkää tavanomaisen tarinankerronnan. Tapahtumia ei alleviivata ja katsojan pitää yleisestikin tulkita asioita huomattavasti enemmän kuin tavallisesti elokuvissa. Vaikka tyylin monimutkaisuus ärsyttää varmasti suurta osaa, on se samalla harvinaisen tuoretta ja palkitsevaa. Elokuvan mysteeri/juoni repi minut mukaansa ja aina välillä Carruth löytää harvinaisen aitoja ja koskettavia tunteita yksinkertaisista kohtauksista, vaikka eivät sinällään olekaan osa elokuvan suurempaa juonta.

Carruthin elokuva on analyyttistä, kylmää ja älykkömäistä ja se tietää olevansa näitä kaikkia. Se on tavallaan liian tietoinen ja ylpeä omasta monimutkaisuudestaan. Sama oli Primerin tapauksessa, mutta ei se sinällään haittaa. Kyllä Refnkin tietää kuinka ”coolia” elokuvaa hän tekee. Periaatteessa, jos elokuvan konsepti on sen tekijälle täysin selkeä, on lopputulos itsessään harvinaisen itsevarma ja ehkä hieman ylimielinenkin.

Kokonaisuudessaan Upstream Color on kiinnostava teos ja eroaa selkeästi massasta (enkä nyt puhu ainoastaan mainstream elokuvasta). Carruth on kiinnostava auteur, jonka omintakeinen tyyli ei luultavasti tule koskaan kohtaamaan suuren yleisön kanssa. Christopher Nolanin Inceptionia voisi kutsua termillä ”Carruth for dummies” (no disrespect for Nolan). Lisäksi on hyvä, että joku tekee elokuvaa, joka saa ihmiset jakamaan mitä omintakeisimpia teorioitaan verkossa. Samaan joukkoon kuuluvat myös Richard Kellyn elokuvat ja vaikka moni voi sanoa elokuvista mitä haluaa (…Southland Tales), on niiden kunnianhimoa silti pakko ihailla. On hyvä, että on olemassa elokuvia, jotka haastavat katsojan ajattelu ja hahmottamiskyvyn. Shane Carruth on tarpeeksi ahkera ja älykäs luomaan näitä puzzleja. Ehkä, jopa liian älykäs.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti