Tehdään nyt heti alkuun selväksi: Neill Bloekampin Elysium on
kesän paras toimintaelokuva. Se pystyy siihen mihin hyvin harva elokuva nykyään
kykenee eli kertomaan omaperäisen tarinan tehokkaassa ja toimivassa alle kahden
tunnin paketissa, sisältäen samalla graafista väkivaltaa ja kiinnostavia
pahiksia. Elysium on hyvin lähellä sitä elokuvaa, millä itseään on viihdytetty
80 – ja 90-luvun vaihteessa. Kaikista rautalangasta väännetyistä allegorioista
huolimatta se myös jää sellaiseksi, eikä koskaan nouse samalle tasolle kuin
Bloekampin edellinen District 9. District 9 oli rohkea veto niin
tarinankerronnallisesti kuin myös vertauskuvauksellisesti. Sen lisäksi se
tarjosi aidosti koskettavan päähenkilön kasvukertomuksen, sekä yllättävän
tehokasta toimintaa vaatimattomaan budjettiinsa nähden. Elysiumilla on suurempi
budjetti, mutta pienemmät pallit.
Elysiumin suurin ongelma saattanee olla nimenomaan District
9. On lähdetty rakentamaan visuaalisesti ja sisällöllisesti samanlaista
konseptia, mutta nyt juoni on pliisumpi ja yhteiskuntakritiikki
laskelmoidumpaa. Pienemmän budjetin tuoma luovuus on kadonnut ja mutkat ovatkin
vedetty harvinaisen suoriksi. Kaiken tämän päälle Matt Damonin Max saattaa
hyvinkin olla kesän ohuin päähenkilö: jonkinlainen ympäripyöreä, eleetön messias.
Yleisestikin elokuvan ovat kansoittaneet toinen toistaan kliseisemmät
karikatyyrit, mutta ongelma ei sinänsä ole niin vakava, sillä toimintaelokuvan
kontekstissa se on sallittua. Poliitikot saavat olla korruptoituneita ja
sairaanhoitajalapsuudenrakkaudet pyhimyksiä. Parhaiten joukosta pärjää Sharlto
Copley, brutaalina palkkasoturina. Kyseessä on yksinkertaisesti vahva
actionpahis, joka paloittelee Star Trekin Khanit…ups.
Ehkä suurin ongelma Bloekampin uudemman yhteiskuntakritiikin
kanssa on sen lopulta harvinaisen naiivi tapa lähestyä kaikkea. District 9:ssa
oli selkeä viesti ja selkeä konteksti, nyt ohjaaja ampuu haulikolla vähän
kaikkea yleisesti mediassa kritisoitavaa bulkia. On 99-1 tuloerot, pahat
poliitikot, slummit, sinikauluskyykytys, sairaanhoidon epäreiluus ja
kapitalismi. Olisin lopulta toivonut hieman selkeämpää viestiä ja vahvempia
argumentteja. Nyt tuntuu siltä, että District 9 ohjaajalta on tilattu uusi
scifi-kritiikki kesän viimeiselle suurelle viikonlopulle, jotta saadaan ne
”kulturellitkin” ihmiset
kesäensi-iltaan. Koko paketti on lopulta vähän sekava, toimintaa lukuun
ottamatta. Bloekamp on taitava toimintaohjaaja, joka samalla pystyy
hallitsemaan yllättävänkin monen henkilöhahmon kokonaisuutta tiiviissä
toimintapaketissa. Kuten sanoin aluksi, toimintaelokuvan Elysium on hyvä ja
sellaisen sitä suosittelen katsomaan.
Lopuksi vähän lippuluukkuanalysointia. Elysiumin
ensi-iltaviikonloppu Yhdysvalloissa tuotti n. 30 miljoonaa dollaria. Se on
seitsemän miljoonaa dollaria vähemmän kuin District 9:lla neljä vuotta aiemmin.
Elysiumilla on Matt Damon ja District 9:llä ei ollut ketään. Tässä osoitus
siitä kuinka hyvällä konseptilla pääsee pitkälle rahallisillakin mittareilla.
Elysiumia on myös mielestäni markkinoitu harvinaisen huonosti. Koko tuote jäi
sekamelskaksi jo omassa mainosmateriaalissaan toisin kuin harvinaisen terävän
nuolenkärjen omannut District 9. Ehkäpä tekijätiimikin tajusi jossain
vaiheessa, että ehkä Elysiumista ei tullutkaan niin merkittävää elokuvaa kun alun
perin oli suunnitelmissa. Ei se huono elokuva ole, toivoisin vain, että se
olisi parempi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti