maanantai 7. lokakuuta 2013

Aaron Sorkinin suuri kupla: The Newsroom


Kulutin viime viikkojen aikana liki 10 tuntia HBO:n tuottaman The Newsroomin toisen tuotantokauden parissa ja kaikesta ärsyyntymisestäni huolimatta, jatkoin systemaattisesti jaksosta toiseen, kyseenalaistamatta ajankäyttöäni. The Newsroom on samaan aikaan uskomattoman viihdyttävästi rakennettu, erinomaisilla näyttelijäsuorituksilla koristeltu, keskimääräistä amerikkalaista TV-ohjelmaa huomattavasti älykkäämpi sarja ja samalla katsojaa hävyttömästi aliarvioiva, romanttisen komedioiden kliseitä kierrättävä, käsikirjoittaja-luoja Sorkinin narsistinen oman brändinsä pöhöttynyt irvikuva. Minun on yksinkertaisesti pakko päästää jonnekin höyryjä, sillä niin lopulta ärsyttävän laskelmoidusta kokonaisuudesta on kyse, että hävettää myöntää, että salaa pidän The Newsroomista.

Aaron Sorkin on mestarillinen käsikirjoittaja, jonka nokkelasti populaarikulttuuria hyödyntävä dialogi on nopeaa ja napakkaa. Kunnian Miehissä Sorkin todisti jo pystyvänsä kirjoittamaan sopivaa tekstiä mitä karismaattisimpien näyttelijöiden suihin ref. Jack Nicholson. Sen jälkeen mies löysi paikkansa televisiosta jolloin syntyivät sarjat Sports Night, West Wing ja Studio 60.  West Winghän monien mielestä on edelleenkin Sorkinin helmi ja harva sarja kuvaakin amerikkalaista yhteiskuntaa yhtä etevästi. Sorkin on intellektuelli ja hän tekee sen kyllä selväksi käsikirjoituksissaan, jossa usein halveksitaan vähemmän oppineita. 

Television kultakauden jälkeen Sorkin siirtyi Hollywoodin, jossa syntyikin lopulta kaksi mestariteosta. Charlie Wilsonin sota oli paperilla täydellinen elokuva hybridillään Nichols+Sorkin, mutta kankaalle päätyi yllättävän laimea ja tylppä satiiri. Sen sijaan The Social Network yltää ehkä aikakautensa parhaimmaksi ajankuvaksi ja Sorkinin kynä on harvoin ollut yhtä terävä. Fincherin mestariteos on start-up trilleri kunnianhimosta ja valtataisteluista, joka pääsee lentoon nimenomaan Sorkinin dialogin kautta:

”A million dollars isn’t cool. You know what’s cool? A billion dollars.”

Harvoin yksi lause onnistuu taltioimaan ajan hengen yhtä hyvin. 20 vuoden aikana Gordon Gekkon miljoonat ovat muuttuneet Zuckerbergin miljardeiksi ja mittatilauspuvut yliopistohuppareiksi.  Kriitikoiden ylistyksestä huolimatta The Social Network on jäänyt ansaitsemaansa arvostusta pienemmäksi elokuvaksi.

Vuotta myöhemmin Sorkinilla oli sormensa pelissä elokuvassa Moneyball, joka mielestäni kuuluu myös viime vuosien aliarvostetuimpiin helmiin. Suurin kiitos kuuluu ehkä Bennet Millerille, joka lopulta vuosien studiolimbon jälkeen onnistui tuomaan tarinan valkokankaalle, mutta Sorkinin dialogilla oli myös merkittävä rooli elokuvan onnistumisessa.

Sorkinin käsikirjoitukset, kertoivat ne mistä tahansa, ovat aina tunnistettavissa. Sen takia Sorkin on itsessään elokuvien ja TV-sarjojen oma genre. The Newsroom kuitenkin todistaa sen, että liiallinen ”sorkinismien” käyttö kääntyy lopulta itseään vastaan. Ehkä The Social Networkin ja Moneyballin mestarillisuus piilee nimenomaan Fincherin ja Millerin ymmärryksessä hillitä Sorkin-kulmaa tai ehkä Sorkin on parhaimmillaan tilanteissa, joissa hänellä ei ole täydellistä vapautta. Joka tapauksessa, nyt on aika keskustella Sorkinin viimeisimmästä luomuksesta, The Newsroomista.

The Newsroom käynnisti tarinansa vimmalla ja sen ensimmäiset minuutit ovat televisiohistorian parhaimpia. Jeff Danielsin esittämä TV-ankkuri Will McAvoy kyllästyy nokkelien vitsien veivaamisen ja avautuu oikein olan takaa, kun nuori opiskelija kysyy miksi Yhdysvallat on maailman paras valtio. ”Not the greatest country in the world” on rohkea piikki Sorkinin kynästä, joka kuitenkin menettää teränsä nopeasti. MacKenzie McHalen paperin jatke ”but it can be” on tyypillinen The Newsroomin synti, jonka takia sarja ei koskaan ole mielipiteissään niin rohkea kun se haluaa olla tai edes väittää olevansa. Jos ette ole sarjaan tutustunut, niin ohessa ne kuuluisat mainonnassakin tehokkaasti hyödynnetyt ensiminuutit:


The Newsroom siis kuvaa uutistoimituksen arkea hyödyntäen oikeita historiallisia tapahtumia. Se on rakkauskirje aidolle journalismille ja se haluaa näyttää 2010-luvun hektisen tahdin tiedonkeruussa ja toimituksessa. Jeff Daniels on Will McAvoyna sanojensa takana seisova kriittinen patriootti. Hän on myös televisiolle harvinaislaatuinen hahmo, oikeudenmukainen ja älykäs republikaani, jonka ajankohtaisuuksiin liittyvät mielipiteet ovat kylläkin lähempänä demokraatteja. Samalla McAvoy on myös tyypillinen The Newsroomin päätös kumartaa jokaiseen suuntaan. Ymmärrän kyllä, että markkinatalouteen, oikeudenmukaisuuteen ja kohtuullisuuteen uskova republikaani on hahmo, jota ei niin kauheasti liberaalissa viihde-mediassa esitetä, mutta kun Sorkinin uusin sarja on täynnä samanlaisia selkeän kannanoton kierteitä. Sarja, joka niin vahvasti levittää sanomaa vaikuttamisesta, on itse vaikuttajana harvinaisen nössö.

Ensimmäinen tuotantokausi The Newsroomissa oli mielestäni vielä tasoltaan hyvä. Sen kuvaus Bin Ladenin tappamisesta oli myös kulttuurisesta näkökulmasta mielenkiintoinen. Sarja onnistui samaan aikaan kritisoimaan Yhdysvaltoja ja olemaan yltiöpatrioottinen, joka sinälläänkin kuvastaa hyvin amerikkalaista yhteiskuntaa ja ajattelutapaa.

The Newsroom myös rakastaa omia henkilöhahmojaan. Jokainen uutistoimituksessa työskentelevä ihminen on arjen salattu sankari, joka uhraa oman elämänsä uutisten vuoksi. Sarja maalaa kuvaa, jossa ihmisen älykkyys ja hyvyys (kyllä) mitataan hänen omistautumisessaan ajankohtaisille asioille. Uutiset ja ajankohtaisten asioiden ymmärtäminen ovat tärkeitä, mutta The Newsroomissa ne ovat ihmisen arvon tärkein mitta. Saattaisin, jopa hyväksyä vielä tämän kaiken yksiulotteisen omien mielipiteidensä rakastelemisen, ellei The Newsroom sitten samalla ymppäisi sarjaan käsittämättömän määrän parisuhdedraamaa ja romanttisten komedioiden kliimakseja. Synti, johon sarja sortuu etenkin toisella tuotantokaudella.

Sarja, joka halveksii avoimesti hölmöä viihdettä, rakentuu pääosin hölmön viihteen juonenkäänteistä. Hahmot, jotka halveksivat Sinkkuelämää sarjaa, voisivat yhtä hyvin olla sarjan henkilöhahmoja.  The Newsroom osoittautuukin lopulta harvinaisen falskiksi sarjaksi, joka hämää katsojaa Sorkinin luodinnopealla dialogilla. Etenkin toisella tuotantokaudella koko uutisten rooli on olla vain taustapaikka kliseisille draamoille. Viimeisen jakson viimeiset minuutit ovatkin sietämätöntä huttua, mutta samalla ehkä rehellisintä The Newsroomia…

Syytetyn aitioon on myös nostettava Dev Patelin Neal Sampat, jonka ainoa tehtävä sarjassa on nostaa kymmenen minuutin välein dialogiin sosiaalinen media ja Twitter. Totta kai Twitter kuuluu uutistoimituksen arkeen, mutta kun The Newsroom käyttää sitä yhtä luontevasti kuin YLE. Kaikki tuntuu vaan niin laskelmoidulta ja ripotellulta. Erinäiset Internet-sivut esiintyvät sarjassa yhtä luontevasti kuin ne esiintyy isovanhempiemme arjessa. Uuden teknologian hyödyntäminen elokuvien ja TV-sarjojen juonessa on edelleen haaste Hollywoodille.

The Newsroom uusittiin kolmannelle kaudelle ja ikävä kyllä, aion katsoa ainakin ensimmäisen jakson. Syynä on se, että kaikesta epäaitoudesta ja laskelmoinnista huolimatta The Newsroom on taidokkaasti tehty sarja, jossa Sorkinin dialogi edelleen viehättää ja Jeff Danielsin suu on sille hyvä lähde. Sorkinkin dialogi on lopulta kaksiteräinen miekka. Se on todellisuudessa kaukana realistisesta puheesta, jonka takia kaikki tapahtuukin jossain Sorkinin omassa universumissa. Sitä on nautinto kuunnella, mutta samalla se vieraannuttaa katsojan kaikesta muusta. Jokainen henkilöhahmo on harvinaisen itsetietoinen omasta nokkeluudestaan ja se helposti koituu hahmon köyhyydeksi. Mark Zuckerberg saattaakin lopulta olla kaikkein ehein Sorkin luomus, joka tulee ilmi viimeistään The Social Networkin viimeisessä lauseessa:

”You’re not an asshole Mark. You’re just trying so hard to be.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti