lauantai 5. lokakuuta 2013

The Grandmaster - Ohjaajansa näköinen fiasko


IP Manista on jo muutama elokuva saatukin kankaille viime vuosina, mutta nyt vihdoin saapuu ehkä se kaikkein odotetuin, eli Wong Kar Wain The Grandmaster. Sinällään hyvin kaupallinen aihe on Kar Wain käsissä muuttunut kohtalaisen epäkaupalliseksi elokuvaksi, ainakin näin länsimaiseen makuun. The Grandmaster on hidastempoinen, pohdiskeleva ja rakenteellisesti sirpalemainen katsaus Kung-Fun merkityksestä Kiinassa. Samalla se onnistuu ymppäämään tarinaansa myös ohjaajalle tyypillistä aihetta; rakkauden kaipuuta. Vaikka visuaalisesti elokuva onkin komeata katsottavaa, jää tarina katsojalle etäiseksi. Tuntuu siltä, että leikkaushuoneenlattialle on jäänyt merkittävästi materiaalia ja samalla sinne on jäänyt tarinan rytmi, ehkä juonikin. Nyt jäljelle jää ainoastaan kourallinen pohdiskelu- ja tappelukohtauksia eri aikakausilta.

Tony Leung näyttelee Wing Chun isää, Ip Mania melkein kaksi vuosikymmentä käsittelevässä The Grandmasterissa. Samalla käydään läpi niin Kiinan sisäisiä ongelmia, kuin myös Japanin kanssa käytyä sotaa. Wong Kar Wai kuitenkin hylkää perinteisen tarinankerronnan ja taustat jäävät kohtalaisen tuntemattomiksi katsojalle. Sen sijaan tärkeämpää on filosofiset pohdiskelut Kung-Fusta ja ajasta yleensäkin. Lopulta elokuva keskittyykin pohtimaan tekoja ja niiden seurauksia, jotka ulottuvat aina loppuelämäksi saakka. The Grandmaster onkin itämainen sisarteos Sergio Leonen mestarilliselle Once Upon a Time in Americalle, aina musiikkia myöten. Ikävä kyllä kahdessa tunnissa Wong Kar Wai ei onnistu luomaan toimivaa, esikuvansa arvoista kokonaisuutta. Yksittäiset kohtaukset vakuuttavat, mutta koko kestoltaan elokuva on puuduttavaa katsottavaa. Välillä ohjaajan montaasit tuntuvat ja näyttävät enemmänkin kolmen minuutin kalliilta mainoksilta, joista puuttuu vain se arvokas kello tai huivi.

Odotukset The Grandmasterille olivat kovat ja se tuntuukin eittämättä pettymykseltä. Taistelukohtaukset ovat tietenkin upeata katseltavaa, erityisesti talviselle juna-asemalle sijoittuva lopun välien selvittely. Sen sijaan jatkuva ja äärimmäisyyksiin viety slow motionin käyttö menettää tehonsa nopeasti ja alkaa lopulta vain ärsyttämään. Elokuva on ohjaajansa näköinen teos, mutta tällä kertaa visuaalisuus polkee kaiken kerronnan jalkoihinsa, jättäen jäljelle vain valtaisan sekasotkun, jonka parissa ei koko kahta tuntia viihdy. Toivottavasti Wong Kar Wain seuraavaa elokuvaa ei tarvitse odottaa yli puolta vuosikymmentä ja toivottavasti se ei tule olemaan yhtä pöhöttynyt ohjaajan teos kuin The Grandmaster.

**




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti