keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Philomena - Perinteistä englantilaista elokuvaa parhaimmillaan

Suuri totuus on, että massa ostaa elokuvansa tiettyinä muotteina. Studiotkin mielellään antavat vihreän valon käsikirjoituksille, jotka yhdistävät Lost in Translationin ja Blade Runnerin tai, jossa Bourne kohtaa Robocopin. Kun elokuva yhdistää menestysformaatteja on siihen helpompi investoida rahaa ja aikaa. Sen takia myös Only God Forgives  ja The Counselor pettivät suurimman osan katsojista ja ne tullaan tituleeraamaan vuoden 2013 flopeiksi. Joka vuosi saamme myös vuoden King’s Speechin, tuon sympaattisen englantilaisen tarinan, joka valloittaa niin kriitikoiden kuin suuren yleisönkin sydämet. Tämän vuoden King’s Speech on huomattavasti hyvin keskinkertaista esikuvaansa parempi elokuva. Stephen Frearsin Philomena jättää elokuvallisen kikkailemisen täysin piiloon ja antaa kaiken tilan sen vahvuuksille; loistavalle tositarinalle sekä täydelliselle castingille.

Elokuva kertoo tositarinan Philomenasta, irlantilaisesta simppelin elämän eläneestä naisesta, joka lähtee etsimään 50 vuotta aiemmin katolisen kirkon painostuksesta pois luovuttamaansa poikaa. Matkan mahdollistaa poliittisen toimittajan virasta potkut saanut, elämäänsä tyytymätön kyynikko Martin Sixmith, joka työttömyyden tyhjyydessä päättää kirjoittaa halveksimaansa journalismimuotoa, henkilökuvaa. Sixmith kuitenkin yllättyy huomatessaan kuinka tarinan käänteet koskettavat niin henkilötasolla kuin suuremmassa historiallisessa skaalassakin. Vanha irlantilaismummo pyrkii lievittämään elämänsä suurimman katumuksen aiheuttamaa tuskaa ja kylmän maailmankuvan omaava toimittaja taas pääsee lähemmäksi pientä ihmistä.

Vaikka paperilla Philomenasta lähtee vahva kliseisen tv-elokuvan löyhkä, on se todellisuudessa koskettava ja yllättävän piikikäskin tulkinta tarinasta. Stephen Frears ottaa vahvasti kantaa uskonkysymyksiin, eikä pelkää osoittaa syyttävää sormeaan kirkon suuntaan. Tarinan taustat ovat synkät ja katolilaisuuteen yhdistetty vahva syyllistäminen näytetään rumana ja kohtalokkaana. Samalla Judi Dench tekee päähenkilöstä riemastuttavan vanhan rouvan, joka ei muuttuvasta maailmaa kauhistele. Hyvin mahdollista, että Judi Dench tullaan näkemään Oscar-ehdokkaana. Steve Coogan taas näyttelee itselleen tyypillistä roolia perinteiseen vakuuttavaan tyyliin. Cooganin jokaista hahmoa voisi helposti kuvata itsekeskeisenä kyynikkona ja nämä luonteenpiirteet varmasti kuvaavat näyttelijääkin ainakin jollain mitta-asteikolla. Sixmithin hahmo kuitenkin paljastaa myös sydäntä ja toimiikin oivana vastaparina Denchin Philomenalle.

Visuaalisesti elokuva on hyvin vaatimaton ja Frearsin tyyli on tyylinpuute. Syksyinen Irlanti näyttää upealta, mutta kamera harvoin syleilee luontoa. Tarina itsessään on niin hyvä, että ei se tarvitse mitään visuaalisesti suuria eleitä. Ei sitä kuitenkaan ohjauksesta voi kehua (Ei muuten King’s Speachiäkään!). Philomena uppoaa etenkin vanhempaan katsojakuntaan, osakseen näyttelijätär-legendan takia, mutta tarina on niin hyvä, että sille toivoisi suurempaakin menestystä. Se on siinä ja siinä riittääkö elokuvan rahkeet suuriin palkintokisoihin, mutta mielestäni kyseessä on huomattavasi King’s Speachiä parempi elokuva. Ehkäpä juuri pidin elokuvasta sen takia, että odotukset olivat vaatimattomat.


Olipa hieman kuivakka ja perinteinen arvostelu, mutta se sopiikin hyvin elokuvalle.

****

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti