torstai 6. helmikuuta 2014

Hollywoodin kirosana nimeltään "post-conversion 3D"

Muutama päivä sitten uutisoitiin kuinka maaliskuussa ensi-iltansa saava videopelifilmatisointi Need for Speed saa nk. ”3D post-conversionin”. Elokuvaa ei siis ole alunperin kuvattu 3D-tekniikalla ja siihen tarkoitetuilla kameroilla, vaan kolmas ulottuvuus tuodaan mukaan vasta jälkituotannossa. Tällaisella menetelmällä on tapana tuoda kankaalle täysin ala-arvoista 3D.tä, joka vituttaa silmää ja veloittaa lompakkoa, etenkin silloin kun se tehdään viimetingassa. Itse olen muistaakseni viihtynyt ainoastaan kolmesti 3D-elokuvassa (Life of Pi, Hugo ja Gravity) ja ainoastaan Gravity on sellainen, jonka välttämättä haluaisin katsoa uudestaankin 3D:nä. Sen takia olenkin lähtökohtaisesti jo negatiivinen ja skeptinen koko formaattia kohtaan, mutta nämä post-conversionit ovat suurinta syöpää, mihin elokuva on viimeisen viiden vuoden aikana sairastunut. Lopputuloksena on täysin tyhjänpäiväistä silmälumetta, joka samalla pimentää koko elokuvan, vieden viimeisetkin elokuvan mahdolliset visuaaliset ansiot.

Need for Speedin todennäköisestä 3D:n tasosta kertoo myös se kuinka elokuvaa ei vielä sunnuntaisessa Super Bowlissakaan mainostettu 3D:nä. Taitaa jälkituotannon pojille ja tytöille tulla aikamoinen kiire. Suurin syy tähän kaikkeen on 3D-lipun korotettu hinta. Ihmiset luultavasti valitsevat elokuvat edelleen ennen kaikkea ajan perusteella ja vastaan sitten tulee 3D tai 2D. Studiot ja elokuvateatterit toivovat 3D:tä koska uuden teknologian kustannukset on katettava ja omaa lompakkoa lihotettava.

Elokuvat ovat viimeisen vuosikymmenen taistelleet verisesti paikastaan viihteen muotona #1. Ymmärrän, että kotiteatterit, parempi televisio-ohjelmisto ja peliteollisuus uhkaavat syödä liian suuren palan kakkua ja katsojalle on tarjottava enemmän… Mutta kun se tarjonta on muuttunut teolliseksi pullamössöksi, jota maustetaan halvoilla makeutusaineilla (lue 3D). Post-conversion on halpa teollinen kemiallinen reaktio, josta kukaan ei todellisuudessa pidä. Sitä vain syödään, koska parempaa ei ole tarjolla.

Hollywood elää tällä hetkellä ”muna vai kana” dilemmassa. Puhutaan siitä kuinka studiot ovat bisnestä ja kuinka suuribudjettiset jatko-osat ovat tehokkain tapa tehdä rahaa. Kun katsoja tuntee jo brändin, hän on valmiimpi ostamaan sitä. Silti Inception ja Gravity ovat todistaneet meille kuinka originaali idea voi tuottaa taloudellista ja taiteellista menestystä. Hollywood on puhunut tätä samaa paskanjauhamissaarnaansa niin pitkään, että he ovat alkaneet sokeasti uskomaan tähän mantraan. Ihmiset taas maksavat jatko-osista ja uudelleentulkinnoista sen takia, koska parempaa ei yksinkertaisesti ole tarjolla. Viihde-elokuvatkin voivat olla merkityksekkäämpiä kuin nykyiset kuukausittaiset sarjakuvafilmatisoinnit. Kumpi siis on tullut ensiksi; Hollywoodin BS-filosofia vai yllätyksettömyyden myyntivaltius?

Tänään tuli sitten taas uusi 3D post-conversion uutinen. Darren Aronofskyn maaliskuussa ilmestyvä Nooan arkki filmatisointi Noah käännetään myös 3D:ksi jälkituotannossa. Astetta kiinnostavammaksi uutisen kuitenkin tekee se, että 3D-kopiot tulevat levitykseen ainoastaan kansainvälisillä markkinoilla. Yhdysvallat saavat siis levitykseen ainoastaan 2D-version elokuvasta. Vaikuttaa siltä, että amerikkalaiset ovat jo kyllästyneet paskaan 3D:hen, eikä formaatista ole enää suuria taloudellisia hyötyjä Atlantin toisella puolella. Luulenkin, että 3D:n luvattu kenttä tällä hetkellä on Aasian markkinat ja sen takia Noahistakin on siis kolmiulotteinen pieraisu tekeillä. Joka tapauksessa trendi on lupaava, jos amerikkalaiset ovat jo alkaneet äänestämään lompakoillaan.  Toivoisin, että ihmiset äänestäisivät lompakoillaan ja pystyisimme kytkemään turhan 3D:n pois tarjonnasta.


Olen nyt puhut vähän sekaisin 3D:stä ja Hollywood-sadon heikosta laadusta. Vaikka periaatteessa kyseessä on kaksi täysin eri keskustelua, näen niiden välillä selvän yhteyden. Paska 3D on geneerisen Hollywood-jätöksen yksi karaktääri. Pikkuhiljaa, pienillä kauneusleikkauksilla voimme saada Hollywood-elokuvan loistamaan, mutta siihen vaaditaan katsojien tiukkaa päätöstä olla ostamatta lippua uusimpaan efektipläjäykseen. Mieluummin katsoo vaikka sitä AMC:n, BBC:N ja HBO:n laatutelevisiota.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti