maanantai 10. helmikuuta 2014

Her - Ihmisen paras ystävä on kone


Reilu 10 vuotta sitten Sofia Coppola puristi tuoreen avioeronsa tuskan filmille ja lopputuloksena oli 2000-luvun mestariteos Lost in Translation. Nyt avioeron toinen osapuoli, Spike Jonze, on luonut elokuvan, jolla on varmasti laajalti kosketuspintaa hänen omien kymmenen vuoden takaisten kokemustensa kanssa. Vaikka paperilla Her vaikuttaakin kertovan ennemminkin teknologian ja sosiaalisten suhteiden sekoittumisesta uudella vuosituhannella, paljastuu se lopulta varsin inhimilliseksi kertomukseksi rakkaudesta ja sen kaipuusta. Her on Hollywoodin innovatiivisimman ohjaajan rikas ja koskettava pohdinta niin parisuhteesta ja sen kariutumisesta kuin yksinäisyydestäkin.
Spike Jonzen melankolinen rakkauskertomus koostuu pitkälti kolmesta osa-alueesta; Joaquin Phoenixin näyttelemästä Theodorista, Scarlett Johanssonin äänellä toimivasta käyttöliittymästä sekä elokuvan erinomaisesti kuvitetusta ja kuvitellusta lähitulevaisuudesta. Theodor edustaa nykyihmistä, joka on jo pitkään tottunut elämään yksin ilman aitoa ja rehellistä ihmiskontaktia. Tämä ei tarkoita sitä, että ihminen olisi täysin muista eristäytynyt, mutta rehellinen oma itsensä ihminen uskaltaa olla ainoastaan omassa seurassaan. Avioliitot kaatuvat ihmisten kykenemättömyyteen näyttää tunteitansa toisilleen. Tunteet pidetään visusti piilossa ja niitä podetaan yksin melankolisen, mutta tunnelmaan sopivan musiikin tahdissa. Pilvenpiirtäjien tuhannet iltahämärää valaisevat valot eivät viestitä suurta kollektiivisuuden tunnetta, vaan alleviivaavat yksinäisyyttä.
Herin maailmassa ihmiset eivät ole luonteeltaan pahantahtoisia tai edes kylmiä, vaan he ovat ennen kaikkea eksyneitä. Kaikilla on selkeä kuva omasta tulevaisuudestaan, mutta kukaan ei osaa tehdä päätöksiä. Theodor ei osaa päästää menneisyydestään irti ja sen takia hän elää epämääräisessä limbossa, joka täyttyy työstä ja videopeleistä. Ihmiset tyytyvät vähempään, koska he pelkäävät ottaa ensimmäistä askelta muutokseen. Elokuvan ensimmäiset 45 minuuttia keskittyvätkin kuvaamaan Theodorin junnaavaa elämäntyyliä, joka tavallaan tuo mieleen Fight Clubin Edward Nortonin kertojanhahmon. Theodorin päätä ei kuitenkaan sekoita Tyler Durden, vaan maailman ensimmäinen intuitiivinen käyttöliittymä Samantha.
Samantha on Applen kehittämä uusi inhimillinenkin käyttöliittymä, joka pystyy siis aitoihin intuitiivisiin keskusteluihin ihmisten kanssa . Ei menekään kauaa ennen kuin Theodorille ja Samanthalle syntyy vakava suhde. Uusi teknologia tarjoaa ratkaisut lähes kaikkiin tietokoneen ja ihmisen välisen parisuhteen ongelmakohtiin. Lopulta paljastuukin, että ihmisen ja koneen välinen suhde ei eroa sen koommin normaalista parisuhteesta. Kuherruskuukauden jälkeen paljastuu aina arki ja ongelmat…
Spike Jonze käsittelee harvinaisen taitavasti aihetta, joka on ideatasolla ongelmallinen. Her törmää kyllä paikoitellen umpikujiin (esim. menage-à-trois), mutta luikertelee niistä sulavasti pois löytäen aina jotain todella aitoa tunnetasolla. Her saattaa lopulta sisältää liian monta suurta teemaa toimiakseen täydellisesti omassa formaatissaan, mutta sen teräviä havaintoja on silti kiinnostava seurata. Elokuvan suurimpia saavutuksia on tehdä Scarlett Johanssonin käyttöliittymästä aidosti inhimillinen ja iloinen henkilö.  Theodorin ja Samanthan parisuhde saattaa loppuun saakka tuntua jollain tasolla väärältä, mutta jotain äärimmäisen todellista siinä silti samalla on.
Herin lähitulevaisuuden maailma ansaitsee myös kiitosta, vaikkakin se vastaa visuaalisesti tämän hetken Internet-sivujen designtrendejä – yksinkertaista ja helppokäyttöistä. Elokuvaa voikin pahimmillaan kuvata Apple-visioksi tulevaisuudesta, vaikka brändi ei kuvissa esiinnykään. Silti Herillä on selkeä visuaalinen ilme ja pienillä yksityiskohdilla se kuvaa maailmaa, joka on ottanut askeleen harmonisempaan, rauhallisempaan ja kauniimpaan suuntaan.
Her vaatii katsojaa heittäytymään ja uskomaan tarinaan. Se ei ole aina helppoa, mutta se kannattaa, sillä elokuvan havainnot ihmisten välisistä suhteista ovat äärettömän teräviä. Elokuva uhkaa välillä kääntyä teennäisyyden puolelle, mutta samalla sen kunnianhimoa on ihailtava. Se ei kuitenkaan koskettavuudessaan pääse samalle tasolle kuin samanhenkinen Gondryn Eternal Sunshine of the Spotelss Mind. Her ei ehkä ole se mestariteos, jota toivoin, mutta ajatuksia herättävää taidetta kyllä. Se on myös paras oman aikansa kuvaus sitten jo mainitsemani Fight Clubin.
***1/2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti