keskiviikko 26. helmikuuta 2014

American Hustle - Peruukkieepos idiooteista

David O. Russell on kaaoksen mestari. On se Persianlahden sota, Bostonin nyrkkeilysalit tai Philadelphian lähiöelämä, niin Russell löytää mielenvikaisuutta ympäristöstä kuin ympäristöstä. Ohjaajan hahmot ovat täynnä neurooseja ja mielenoikkuja, ja normaali kommunikointitapa on usein huuto. Perheet pitävät yhtä, vaikka osaset olisivatkin kuinka mielenvikaisia. Näillä lauseilla pystyy kutakuinkin tiivistämään David O. Russelin uran.
Ohjaaja oli nuorempina vuosina kaupallisimmillaan Three Kingisissä ja epäkaupallisimmillaan täysin hullunkurisessa eksistentialistisessa screwball-komediassa I <3 Huckabees. Vuoden 2010 The Fighter ja 2012 Silver Linings Playbook taas edustavat varttuneempaa ja rauhoittunutta David O. Russellia. Vaikka ne tarinoidensa kautta ovatkin hyvin perinteistä amerikkalaista elokuvaa, paistaa niistä silti ohjaajan oma kädenjälki. The Fighterin olen mieltänyt yhdeksi viime vuosien eheimmistä elokuvista ja Silver Linings Playbook taas on nautittava 2000-luvun versio vanhoista Cary Grantin romanttisista komedioista. Molempia elokuvia yhdistää myös ohjaajan täysin oma visuaalinen tyyli, jossa kamera heiluu vimmatulla tavalla, vaikka sen ei olettaisikaan sitä tekevän. Tavallaan ajattelin, että O. Russel oli löytänyt lopullisen tyylinsä ja sen takia American Hustle hämmentää…
En rehellisesti tiedä mistä American Hustlessa on kyse. Se on elokuva frisyyreistä ja idiooteista. Jokainen hahmo on karikatyyri ja irvikuva ihmisestä. American Hustle on elokuva, joka yhdistää Coenin veljesten Burn After Readingin tarinan konseptin (hahmot ovat elokuva) Scorsesen Goodfellasin visuaaliseen tyyliin. Elokuva tuntuu yksittäiseltä suurelta parodialta, sketsiltä ja vitsiltä – mutta sen puitteet ovat hienot. Peruukit ovat komeat ja soundtrack on jo liiankin paisuteltu. Näyttelijät itkevät, huutavat, hakkaavat, nauravat ja naivat. Vuorosanat ovat teräviä ja tarjoillaan napakasti. Kaikilla on hauskaa, myös yleisössä, mutta onko tässä mitään järkeä? En tiedä.
American Hustle perustuu 70-luvun lopun Abscam-skandaaliin, mutta ei elokuva mitään realistista moraalikertomusta pyri tekemään. Christian Bale saattaa olla lähimpänä sympatiaa herättävää hahmoa, mutta senkin sketsihahmohabitus syö uskottavuuden.  Jokainen osa-alue American Hustlessa on vedetty yli – näytteleminen, ohjaus, käsikirjoitus, kuvaus, puvustus, meikkaus, lavastus ja musiikki ovat kaikki äärimmilleen tyyliteltyä. Se on onnistunutta, mutta onttoa. Tyylittely on elokuvan itseisarvo, mutta samalla matkan varrella on hukattu elokuvan sisältö. American Hustle on pelkkää ulkokuorta. Näyttelijät ovat kyllä elementissään ja kaivavat karikatyyreistä yllättävän paljon sisältöä, mutta silti loppumaku on olematon. Yhtä kermakakkua koko flikka.
Pidin elokuvasta ja viihdyin sen parissa hyvin. En kuitenkaan osaa oikein järkevästi kuvata ajatuksiani elokuvasta, sillä se ei jättänyt mitään jälkeensä. Siitä voi yhtä hyvin käyttää termejä mestariteos kuin tyhjänpäiväinenkin. David O. Russell vankistaa asemaansa arvostettuna ohjaajana, joka pystyy silti takomaan taalaa lippuluukulla – mutta American Hustle on samaan aikaan ylimielinen ja amatöörimäinen teos. Harvoin näin pitkälle päässyt ohjaaja tuottaa elokuvaa, joka kopio näin paljon muilta. Mieleen tulee myös Paul Thomas Andersonin erittäin kova pornoeepos Boogie Nights, mutta se oli Andersonin toinen ohjaustyö, tämä on Russellin seitsemäs (+ julkaisematon Nailed). Lopulta American Hustle on kuin päähenkilönsä frisyyri. Se kurottaa tähtiin, mutta hiuslisäkkeistä ei tukkajumalaa synny.

***1/2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti