Tyypillisesti kahden vuoden välein joudun tähän tukalaan
tilanteeseen, jossa joudun ensiksi muodostamaan tai enemminkin puristamaan
mielipiteeni, ja sen jälkeen ilmaisemaan sen Martin Scorsesen elokuvasta.
Scorsese on aina ollut se ohjaaja, joka merkitsee minulle eniten. Sen takia
olen armottoman kriittinen, että suopea ohjaajaa kohtaan. Odotukseni ovat usein
sairaalloisen korkealla ja sen takia pettymyksentunteen ovat tuttuja, mutta jos
joku haukkuu miehen elokuvaa, olen aina valmis puolustamaan sitä. Opin paljolti
rakastamaan elokuvaa Scorsesen kautta. Lapsena ihastuin välittömästi miehen
eepoksiin Goodfellas ja Casino. Mafia kiinnosti ja Scorsese esitti sen
sellaisella vimmalla, jonka merkitsevyyttä en vielä nuorella iällä ymmärtänyt.
Ohi menivät niin tekniset mestarillisuudet kuin myös ne suuremmat teemat
mafian/ Amerikan ympärillä.
Teini-iässä tutustuin Scorseseen kunnolla ja etsin käsiini
miehen teoksen kuin teoksen. Taxidriver ja Raging Bull tietenkin nousevat usein
esiin miehen suurimpina saavutuksina, mutta itselleni eniten merkitsee elokuva
Mean Streets. Siinä Scorsese pääsi vihdoin purkamaan ja vuotamaan oman itsensä
kankaalle. Se paljastaa ohjaajan kunnianhimon tyylillisesti, mutta sisältää
myös sellaista nuoruuden intoa ja hulluutta, jolla on tapana kadota kun maine
ja ammattitaito kasvaa. Vaikka Scorsesella oli takataskussa jo kaksi aiempaa
kokopitkää elokuvaa, on Mean Streets hyvin paljon hänen ensimmäinen oma
elokuvansa ja minulle siis filmografian ehdottomasti tärkein.
Scorsesen viimeiset 15 vuotta ovat kuluneet paljolti
Leonardo Dicaprion seurassa. Parivaljakko on työstänyt kunnianhimoisia eepoksia
ja tiukkoja rikoselokuvia. Gangs of New York on nykyään katsottuna
rakenteellisesti ongelmallinen teos, jonka visuaalinen ilme kuitenkin ansaitsee
kunnioitusta. Lisäksi elokuvan ensimmäinen vartti on tiukka pohjustus
seuraavalle 2,5 tunnille. The Aviator taas on aiheensa takia pettymys, sillä
Howard Hughes ansaitsisi rumemman, mielenvikaisemman ja likaisemman tulkinnan
Amerikasta. Toivoisin, että Scorsese vuonna 1978 (New York, New York flopin
jälkeen) tai vuonna 2013 olisi ohjannut Howard Hughes biografian. Se tuskin
olisi ollut yhtä salonkikelpoinen kuin vuoden 2004 teos.
The Departed on elokuva, joka vihdoin toi sen kultaisen ukon
ohjaajalegendan kotiin. Suuresta arvostuksesta huolimatta, en pidä The
Departedia mitenkään mestarillisena elokuvana tai edes mestarillisena
uusintaversiona. Elokuva kyllä toimii kaikilla osa-alueilla, mutta se ei
lopulta ole kauhean omaperäinen, ja juonenkäänteetkin lopulta tukahduttavat
liikaakin Scorsesen omaa ääntä. Siitä huolimatta The Departedin alku kuuluu
Scorsesen uran kohokohtiin. Gimme Shelterin tahtiin syljetty Jack Nicholsonin
dialogi on parasta Scorsesea sitten Goodfellasin. Sitä katsoessaan tuntee sen
ohjaajan kuuluisan vimman koko kropassaan ja sen takia koko loppuelokuva
tuntuukin suurelta pettymykseltä.
Shutter Island taas on erinomainen elokuva ja yksi
2000-luvun parhaita trillereitä, jossa ohjaaja pistää Cape Fear vaihteensa
päälle. Elokuvagurunakin tunnettu Scorsese hyödyntää tietokantaansa ja tekee
Film Noir- pastissin, joka flirttailee avoimesti myös kauhugenren kanssa.
Lopulta elokuva on mielenvikainen (kirjaimellisesti) tulkinta menetysten
jättämistä arvista, jotka harvoin paranevat. Dicaprio tekee siihen asti parhaimman roolisuorituksensa ja
Scorsesen visuaalinen silmä on terävimpänä sitten Casinon.
Hugo on ilmiönä huomattavasti kiinnostavampi kuin elokuvana,
vaikka se erinomainen onkin. Hugossa yksi maailman suurimmista
elokuva-eksperteistä ja ohjaajista kirjoittaa rakkauskirjettään elokuvalle
uudella 3D-teknologialla. Samalla Scorsese kouluttaa katsojia
elokuvanhistoriasta ja -tematiikasta. Hugo on enemmän kuin pelkkä pastissi. Se
on aikamatka ja madonreikä 1900-luvun alun elokuvaan, ja se pyrkii taltioimaan
elokuvan syvimmän olemuksen.
Onkin hauska, että Scorsesen seuraava teos, kauniin
lapsillekin suunnatun elokuvarunon jälkeen, on kolmetuntinen ihmisen ahneuden
ja eläimellisyyden kuvaus. The Wolf of Wall Street on kohua usein herättäneen
ohjaajan hävyttömin elokuva. Se sisältää törkeintä huumeiden viihdekäyttöä mitä
amerikkalaisessa elokuvassa on koskaan nähty ja siinä pannaan enemmän kuin
Boogie Nightsissa ja Bad Lieutenantseissa yhteensä. Amerikkalainen unelma on
häviäjien tavoite, jolle voittajat laukeavat ja pyyhkivät perseensä.
Moraalisia
ongelmia ei koeta, koska moraali on alun perin myyty ensimmäistä palkkashekkiä
varten. Huumeet, huorat ja himot eivät ole luonteenpiirteitä, vaan talon
tapoja. Simpanssilauma seuraa ja huutaa törkeyksiä osittaakseen kunnioitusta
kuningasgorillalle, joka ansaitsee paikkansa valtakunnassa ainoastaan
omaisuutensa takia. Yhteiskunta toimii, sillä periaatteella, että jokainen
haluaa enemmän. Ahneus vie eteenpäin ja heikommat voivat mennä McDonaldsin
kassoille töihin.
Vaikka The Wolf of Wall Streetin maailma ja tarina onkin
sairas, Scorsese ei missään vaiheessa ota moraalinvartijan roolia. Elokuva ei
ole draama, vaan päällisenpuolin puhdasverinen komedia, jonka sielu on
kuitenkin sysimusta. The Wolf of Wall Street sisältää enemmän
komediakohtauksia, mitä ohjaaja on aiemmin tehnyt koko urallaan. Scorsese
piilottaa kuitenkin sanomansa nimenomaan kasaamalla peräjälkeen toinen toistaan
hävyttömämpiä kohtauksia. Tässä vastenmielisen ylellisessä elämässä on kaikki
kohtuus kadonnut. Rajoja ei ole olemassa, joten mikään ei sanele päähenkilöiden
valintoja. Rikokset annetaan anteeksi rahan takia ja vaimot pysyvät, koska
talot, jahdit, autot ja korut ovat isoja. Jordan Belfort ja hänen ystävänsä
ovat niin rikkaita, että teoilla ei yksinkertaisesti ole seurauksia.
Elokuvan käsikirjoitus hylkää älykkäästi kaiken aidon
rahoitusmaailmakeskustelun, sillä elokuva ei kerro osakekaupasta, vaan täysin
käsistä lähteneestä ahneudesta. Jordan Belfort on kaukana mistään
finanssinerosta. Hän kokosi omaisuutensa myymällä hävyttömästi penniosakkeita
ja rakentamalla oman päättömän simpanssiarmeijansa. Scorsese on parhaimmillaan
kuvatessaan Stratton Oakmontin toimitiloja, jotka muistuttavat enemmänkin
eläintarhan apinahäkkiä. Belfortin
motivaatiopuheet koostuvat itsekeskeisestä omaisuuden esittelystä ja
rikastumisesta. Ne toimivat, koska jokainen työntekijä janoaa yhtä painavaa
kultakelloa ja yhtä suurta jahtia. Kun rusettia käyttävä työntekijä havaitaan
hoitavan lemmikkikultakalaa, hänet haukutaan ja pahoinpidellään pois
toimitiloista. Belfortin valtakunnassa ei ole tilaa omaperäisyydelle tai
pienimmällekään empatialle.
Elokuvaa on kritisoitu ylellisen elämäntyylin
glorifioinnista, mutta mielestäni syytökset ampuvat pahasti ohi. Scorsese ei
missään vaiheessa glorifioi The Wolf of Wall Streetin maailmaa. Sen päähenkilöt
rakastavat kyllä omaa käytöstään, mutta tekijätiimi ei sitä missään nimessä
tee. Kun Jordan Belfort esitetään elokuvassa haavoittuvimmillaan, Scorsese
jatkaa siitä näyttämällä kuinka Belfort lyö vaimoaan, ensiksi kasvoihin ja
sitten vatsaan… Pienimmilläänkin Belfort osaa edelleen tehdä pelkkiä
itsekeskeisiä valintoja. Se, että Scorsese ei osoita syyttävää sormea
päähenkilöitä kohtaan on ainoastaan hyvä asia. Näin elokuvan sanoma täydellisestä
kohtuuttomuudesta tulee entistä selvemmäksi. The Wolf of Wall Street ei ole
henkilötarina, vaan ihmistarina. Se kertoo meille yhdestä ihmiseläimen
perusluonteenpiirteestä, ahneudesta.
Leonardo Dicaprio tekee uran parhaimman roolityönsä, mutta
on ikävä kyllä pahasti liian vanha rooliinsa. Ajatus aidosti 26-vuotiaan
näköisestä näyttelijästä latelemassa Belfortin saastaista monologia
houkuttelee. Nuoremman näyttelijän kautta elokuva olisi muuttunut entistä
surrealistisemmaksi, kuten totuus olikin. Dicaprion uran kohokohtiin tullaan
kuitenkin kirjaamaan Steve Madden IPO:n motivaatiopuhe, joka tavoittaa elokuvan
hengen täydellisesti. Jonah Hill on sen sijaan kaikin puolin täydellinen The
Wolf of Wall Streetissa. Koomikko on osoittanut jo aiemmin näyttelijätaitonsa,
mutta Belfortin parhaana kaverina, kaikin puolin moraalisesti sairaana Donnie
Azoffina, Jonah Hill omistaa jokaisen katseen.
Martin Scorsese elokuvana The Wolf of Wall Street on
hämmentävä. Vaikka se rakenteellisesti on luontaista jatkoa Goodfellasille ja
Casinolle, se hylkää silti perinteisen draaman kaaren. Siinä ei ole paljon
juonta, vaan se koostuu enemmänkin erilaisista sikailukohtauksista. Se
tuntuikin aluksi pettymykseltä, mutta nyt päivää myöhemmin huomaan edelleni
miettivän elokuvaa koko ajan enemmän ja enemmän kokonaisuutena. Se ei missään
nimessä ole visuaalisesti parasta Scorsesea. Kamera ei ole yhtä lennokas kuin
aiemmin ja musiikkivalinnat eivät aina kohtaa kohtauksen kanssa. Sen sijaan se
taltioi ahneuden ja kohtuuttomuuden ilmiötä hyvin ja hyvin jännittävällä
tavalla. Se lopulta saattaakin elokuvana olla lähempänä Taxidriveria kuin nyt
jo niin moneen kertaan verrattua Goodfellasia ja Casinoa. Taxidriverin Travis
Bickle edusti Vietnaminsodan ja demokratian korruption väsyttämää moraalia ja
oikeutta etsivää amerikkalaista mentaliteettia. Jordan Belfort taas on jo
syntynyt ahneuteen. Hän ei etsi moraalisesti hyvää, vaan itselleen hyvää.
The Wolf of Wall Street on hämmentävä ja rohkea elokuva. Se
osoittaa Scorsesen kyvyn tehdä genreä kuin genreä ja myös uudistaa itseään.
Vaikka perusteiden kautta elokuva kunnioittaa ohjaajan vanhoja klassikoita, on
ohjaajan ote aivan erilainen kuin ennen. Vaikka itse jään etenkin kaipaamaan
niitä kohtauksia, missä kameran liikkeet ja taustalla paukkaava musiikki
muodostaisivat täydellisen yhteistyön, on The Wolf of Wall Street
kokonaisuutena yksi Scorsesen kiinnostavimmista elokuvista. Haluan myös nähdä
sen uudestaan. Niin ja se siis oikeasti on komedia, ei satiiri.
****
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti