maanantai 20. tammikuuta 2014

And the Oscar Goes to... osa 1/2


Elämme Tammikuun viimeisiä viikkoja ja palkintoja jaetaan lähes jokainen viikonloppu aina maaliskuun alkuun saakka. Oscar-kausi on vauhdissaan ja elokuvalobbaus käy kuumimmillaan Hollywoodissa. Samalla arvostetut elokuvat käärivät vielä kaikki ylimääräiset dollarit mitä lippuluukuilla on tarjolla. On aika katsastaa ehdokkaita ja tehdä ennustuksia tulevasta gaalasta.
 

 Paras animaatio

  • The Croods
  • Despicable Me 2
  • Ernest & Celestine
  • Frozen
  • The Wind Rises
Miyazakistakin huolimatta animaatiokategoria on hyvin selvä tänä vuonna. Disneyn Frozen on selkeä paluu 90-luvun kulta-aikaan aina klassikko satuja ja voimaballadeja myöten. Forzen on myös kategorian ylivoimainen lippuluukkukuningas yltäen aina Leijonakuninkaan lukemiin asti. Monet varmasti toivoisivat eläköityvälle japanilaismestarille vielä yhtä palkintoa, mutta Frozen on yksinkertaisesti ollut liian menestynyt hävitäkseen tätä taistelua. Huomionarvoista on myös Pixarin Monsters Universityn uupuminen kokonaan listalta. Selkeä osoitus studion maagisen kosketuksen katoamisesta, joka alkoi jo Autot 2:n aikana. 

Paras Kappale

  • Alone Yet Not Alone - Alone Yet Not Alone
  • Happy - Despicable Me
  • Let it Go - Frozen
  • The Moon Song - Her
  • Ordinary Love - Mandela: Long Walk to Freedom 
Kategoria, joka harvoin osuu  kaikilla viidellä valinnallaan oikeaan. Paras kappale unohtaa usein populaari- & nuortenmusiikin ellei se nimenomaan halua nuoleskella kohderyhmää (à la Eminen, Three Six Mafia). Sen takia esimerkiksi paljon kehuttu Short Term 12 ei yltänyt ehdokkuuteen. Ehdokkuuden olisi myös suonut elokuvallisesti surkealle The Great Gatsbylle tai ranskalaisyhtye M83:lle Oblivionista. Joka tapauksessa kategorian tänä vuonna omistaa Frozen. Kyseessä on erinomainen Disney-balladi, joka myös muodostaa elokuvan parhaimman kohtauksen. Plussaa akatemialle, että lsitalla on Yeah Yeah Yeahs'in Karen O elokuvasta Her.

Paras Ulkomaalainen Elokuva

  • The Broken Circle Breakdown
  • The Great Beauty
  • The Hunt
  • The Missing Picture
  • Omar
Ulkomaalaisen elokuvan palkinnolla on tapana tehdä suurempiakin yllätyksiä jo karsinnoissa. Ranska jätti Adèlen elämän nuolemaan näppejä jo omissa valinnoissaan. Lisäksi yllättävää on myös The Pastin puuttuminen ehdokaslistalta. Nyt taistelu palkinnosta käydäänkin Paolo Sorrentinon The Great Beautyn ja Thomas Vinterbergin The Huntin välillä. Golden Globet ennustavat voittoa italialaiselokuvalle ja niin ennustan minäkin. Tanskalainen mestariteos on aihealueeltaan vaikea ja rankka ja sen takia akatemia palkitseekin mieluummin Sorrentinon kunnianosoituksen Fellinille. Muistuttaa tilannetta, jossa Susanne Bierin Kosto vei voiton kanadalaisen Villeneuven brutaalista Incendiesistä.
  

Paras Dokumentti

  • The Act of Killing
  • Cutie and the Boxer
  • Dirty Wars
  • The Square
  • 20 Feet from Stardom
Toinen kategoria, joka usein yllättää on paras dokumentti. Osa äänestäjistä painottaa valinnassaan aihealuetta, osa taas itse elokuvan laatua. Tällä hetkellä kallistun ehdottomasti rohkean tanskalaisdokumentin The Act of Killingin suuntaan. Elokuva on kriitikoiden rakastama haastava tutkielma sodasta ja moraalista. Ottaen huomioon vielä, että viiden parhaan joukosta puuttuu Sarah Polleyn kehuja kerännyt The Stories We Tell, ovat The Act of Killingin todennäköisyydet voitolle todella hyvät. Juhlat voi kuitenkin pilata supertähtien taustalaulajista kertovat dokumentti 20 Feet from Stardom, joka on viime viikkoina kerännyt selkeää nostetta kisamatkalleen. 

Paras Musiikki 

  • The Book Thief - John Williams
  • Gravity - Steven Price
  • Her - William Butler & Owen Pallet
  • Philomena - Alexandre Desplat
  • Saving Mr. Banks
Hankala kategoria, josta puuttuu ennakkosuosikit 12 Years as a Slave ja Captain Philips (viimeisen minuutit vuoden parasta elokuvamusiikkia...). Uskon palkinnon silti menevän Steven Pricen Gravitylle, jossa musiikilla on ehdokaslistasta kaikista olennaisin rooli. Avaruuden hiljaisuuden vastapainoksi Pricen musiikki toimii ennen kaikkea tunteiden välittäjänä. 

 Paras Kuvaus 

  • The Grandmaster - Philippe Le Sourd
  • Gravity - Emmanuel Lubezki
  • Inside Llewyn Davis - Bruno Delbonnel
  • Nebraska - Phedon Papamicheal
  • Prisoners - Roger A. Deakins
Jokainen ehdolla oleva elokuva ansaitsisi palkinnon, sillä kaikki ovat visuaalisesti upeata katsottavaa. Grandmaster ottaa kaiken irti hidastuksista, kun taas Nebraska on mustavalkoisen kuvanrajauksen mestarinäyte. Huomioitavaa on myös ehdokaslistan suurimpien häviäjien Inside Llewyn Davisin ja Prisonersin ehdokkuudet. Deakinsin kamera nostaa Prisonersin tasoa huomattavasti. Palkinto menee silti Lubezkin Gravitylle - ei kysymystäkään. Gravity on tulevaisuutta ja kameranliikkeet ennennäkemättömiä. Painovoimattoman tilan tuntu elokuvasalissa on Lubezkin ansioita.


Tässä ensimmäinen erä Oscar-ennustuksiani. Pysykää mukana, julkaisen pian ajatukseni pääkategorioista. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti