perjantai 24. tammikuuta 2014

Dallas Buyers Club - Tyylitietoista, riskejä kaihtavaa Hollywood-draamaa

Dallas Buyers Club on menevä elokuva. Se on nopeatempoinen, sopivan rosoisesti kuvattu tarina etelän miehestä, joka huijaa, dokaa, panee ja sammuu läpi elämänsä, kunnes lääkäri löytää mieheltä HIV:n ja antaa eliniän odotteeksi 28 päivää. Rodeo-ratsastaja ei ole luovuttaja, niinpä hän alkaa itse omaksi lääkäriksi, lahjoen ensiksi sairaalahenkilökuntaa saadakseen pilottilääkettä AZT:tä ja myöhemmin salakuljettaen erilaisia vitamiineja ja lääkkeitä aina Japanista saakka. Samalla perustetaan bisnes, joka pyörii menestyksekkäästi siihen saakka kunnes lääkefirmat ja FDA kiinnostuvat tästä omaa bisnestä syövästä eksklusiivisesta klubista, jossa kuukausihintaan saa pumpata itsensä täyteen lääkkeitä.

Viihde-elokuvana Dallas Buyers Club on mitä mainion, mutta dekonstruktion kautta sen yksinkertainen tapa käsitellä tarinaa tulee selväksi. Ron Woodroofin matka mulkusta enkeliksi tapahtuu vähän turhan helposti. Entisen homofoobikon sekä huume- ja seksiaddiktin ristiriidoille ei anneta tilaa vauhdikkaassa elokuvassa. Dallas Buyers Club on Catch Me if You Can- elokuvan punkkia ja rokkia kuuntelevan naiivi pikkuveli. Siitä olisi voinut tulla aidosti vaikuttava elokuva, mutta nyt se on kiinnostunut käyttämään tarinan rumia puolia vain tehdäkseen elokuvasta ”rosoisemman”, sen sijaan että se olisi aidosti käsitellyt hahmojen problematiikkaa.

Elokuvan suurin ongelma on sen täysin yksipuolinen tapa käsitellä elokuvan suuria kysymyksiä. Ron Woodroof on liian helppo ja katsojaystävällinen hahmo. Lääkefirmoja ja niiden menettelytapoja taas kritisoidaan liiankin vahvasti, ottaen huomioon kuinka elokuva viimeisessä lauseessa annetaan ymmärtää AZT kehityksen toinen puoli. On totta, että lääkefirmojen bisnes liikkuu usein hyvin moraalisesti arveluttavilla alueilla, mutta samalla olisi ymmärrettävä lääkekehityksen prosessin ongelmakohdat. Dallas Buyers Club ampuu vähän turhan paljon ajatuksia, joka suuntaan. Sen olisi pitänyt joko keskittyä pelkästään kuolemansairaan oikeuteen hoitaa itseään omalla tavallaan tai antaa monipuolisempi kuva lääkefirmojen toiminnasta.

Matthew McConaughey on miellyttävä näyttelijä ja hän sopii poikamaisen charmin omaavan Ron Woodroofin rooliin täydellisesti. Jos kuitenkin aivan totta puhutaan, niin ei rooli kauheasti eroa McConaugheyn aiemmista töistä muutamaa itkua ja menetettyjä kiloja lukuun ottamatta. DiCaprion suoritus The Wolf of Wall Streetissa on huomattavasti parempi, mutta hahmo moraaliltaan paskempi. Siksi McConaughey vie siis tulevat pystit ja ihan hyvä niin. Jos kiinnostaa miehen pimeämpi puoli, siirtykää HBO:n loistavan True Detectiven pariin.

Jared Leton rooli taas on jo hahmona niin pystit syliin pyytävä, että en oikein osaa edes ilmaista mielipidettäni. Jos näyttelee AIDSiin kuolevaa, transseksuaalia narkomaania, on selvää, että akatemia kirjoittaa nimeä lappuun. Jared Leto näyttelee kyllä hyvin, mutta onko se todella vuoden parasta vai maskeerausta? Hahmona Rayon on lopulta kuitenkin huomattavasti rikkaampi ja ristiriitaisempi kuin yksiulotteinen Ron Woodroof, ja paikoitellen Leto onnistuu tuomaan loistavasti esiin näitä kysymysmerkkejä.


Dallas Buyers Club on vähintäänkin yhtä paljon veikeä caper-elokuva kuin vakavasti otettava HIV-draama. Se on loistavalla soundtrackilla koristeltu tyylitajuinen elokuva, joka kuitenkin usein valitsee sen helpoimman Hollywood-tien. Dallas Buyers Clubin maailma ja henkilöhahmot ovat lopulta kovin yksiulotteisia ja mustavalkoisia. Mielellään sitä katsoo, mutta tarkempaa syyniä se ei oikein kestä ja sen takia se on lopulta vähän epärehellinen tuote.

***1/2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti