Itseään etsivä lentävä muukalainen
Kesän eeppisin elokuva on saapunut valkokankaille. Noin
vuosi sitten innostuin hyvinkin paljon Man of Steelen ensimmäisestä teaserista.
Kyseessä oli ennennäkemättömän rohkea lähestymistapa sarjakuvahahmon
mytologiaan ja tunnelma oli musiikkia myöten loistava. Lisäksi kuvamateriaali
oli harvinaisen eleganttia ja raakaa ottaen huomioon, että taustalla oli mies,
jonka edellinen työ oli massiivisimpia efektitietokonepornopieruja, mitä
kankaalle on koskaan päässyt. Nyt on vuosi mennyt ja teräsmies lentää taas kankaalle.
Lento saapuu kyllä perille, mutta ongelmia matkalla on.
Mitä luultavimmin uuden trilogian aloittava elokuva on
kunnianhimoinen yritys tuoda tuore teräsmies kankaalle. Se muistuttaa
rakenteeltaan hieman Batman Beginsiä, jakautumalla selkeästi kahteen osaan.
Yllättävää on kuitenkin Snyderin & companyn rohkeus pysyä yllättävän
pitkään draaman sanelemalla tiellä. Parasta elokuvassa onkin Kal-Elin ja hänen
kahden isänsä välinen suhde. Teräsmies on ikuinen ulkopuolinen, joka etsii
paikkaansa maailmassamme. Yhteiskunnalle pelottava yksilö, johon ei voi koskaan
luottaa. Elokuvan ensimmäinen puolisko etenee todella rauhallisesti, tarjoten
välillä aidosti koskettavia kohtauksia. Täytyy kuitenkin muistaa, että
Teräsmiehen juuret ovat vahvasti sidoksissa amerikkalaisen keskilännen ja
amerikkalaisen perheen ihannointiin, joka välillä voi suomalaisessa katsojassa
keittää yli. Mikäli pystyy siedättämään pienen americana-fiilistelyn saattaa
luvassa olla aidosti vaikuttavia pieniä hetkiä.
Kun Snyder lopulta vaihtaa action-vaihteelle, niin se pysyy
siellä loppuun asti. Luvassa on varmastikin kesän suurin mayhemi, ei
kysymystäkään. Lopun taistelun jälkeen ei sitten kaupungista olekaan jäljellä
kuin rauniot. Ikävä kyllä usein toiminta kääntyy aikamoiseksi visuaaliseksi booliksi.
Efekti ja leikkaus toisensa perään, eikä selkeää visuaalista näkemystä pääse
muodostumaan. Välillä elokuva muistuttaa Transformers trilogiaa typerineen
muka-tiededialogeineen ja aivan käsistä lähteneen tuhokuvastonsa kanssa. Hans
Zimmerin päämelodia on kova, mutta jatkuvassa eeppisyydessään se vie kaiken yli
entisestään.
Man of Steel on puoliksi tyylikäs sarjakuvadraama itsensä
löytämisestä ja puoliksi pöhöttynyt ja turhan vakava toiminta-ooppera, jonka
käsikirjoituksessa on varmastikin jokaisen dialogin kohdalla alleviivattu
SHOUT. Kumpikaan osio ei sinällään ole kelvoton, mutta elokuva harhailee niiden
välillä liikaa. Balanssia ei löydy ja punainen lanka katoaa. Elokuva vaikuttaa
ennemminkin teräsmies tv-sarjan pilottijaksolta, josta on sitten päätetty
tehdäkin valtava kesähitti valkokankaille. Pettymys Man of Steel siis on, mutta
se on huomattavasti kunnianhimoisempi ja kiinnostavampi tekele, kun kädenlämmin
Star Trek jatkohuttu.
Jatkoa Snyderin Teräsmies saa ja odotankin innolla mihin
suuntaan he pystyvät hahmoa viemään. Olen aina pitänyt tätä lentävää sankaria
tylsimpänä sarjakuvahahmona ja tekijätiimin kunniaksi on sanottava, että
kiinnostus kasvoi elokuvan myötä. Mihin tarinankaarta voi viedä eteenpäin,
onkin jo kiinnostavampi kysymys. Nolanin veljesten nerokkain veto oli tehdä
Batmanista rikoselokuvien maneerien kautta kaupunkikuvaus. Tavallaan näkisin,
että Lex Luthorin kaltainen hahmo pystyttäisiin herkullisesti kirjoittamaan
uuteen ajankohtaisempaan sarjakuvauniversumiin. Klassinen sarjakuvasankarijuoni
on kulutettu puhki ja sen takia on löydettävä uusia näkökulmia tarinoihin. Man
of Steel ei täysin uskalla pistää muottia uusiksi ja sen takia se jää vain
hyväksi yritykseksi. Eksistentialistisen Teräsmiehen kannalta kuitenkin
viimeinen kohtaus lupaa huonoa. Itse asiassa hyvän elokuvan kannalta viimeinen
kohtaus lupaa huonoa…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti