Brian De Palman elokuvia on aina ollut hankala arvioida.
Uusia De Palman elokuvia on lähes mahdoton arvostella. Ohjaajaa on usein
syyllistetty Hitchcockin sairaalloiseksi imitaattoriksi, mutta todellisuudessa
kyseessä on visuaalisesti yksi tehokkaimmista elokuvantekijöistä. Tarina sen
sijaan on lähes aina saanut jäädä taka-alalle. Kehno dialogi ja typerät
juonenkäänteet ovat usein häirinneet kokonaisuutta siihen asti, että elokuvista
on ollut mahdotonta nauttia sataprosenttisesti. Sen sijaan De Palman kyky
liikuttaa kameraa ja rakentaa montaaseja on ehdoton ja juuri sen takia hänen
elokuviaan on silti aina nautinto katsoa. Ikävä kyllä maestron taso on laskenut
sen verran, että elokuvat ei Suomessa enää aina ansaitse teatterilevitystä.
Niin on käynyt myös ohjaajan uusimmalle jännärille, ranskalaisen Crime
d’amourin uusintaversiolle Passionille.
Jos Musta Dahlia oli muutamaa vahvaa kohtausta lukuun
ottamatta, mitä falskein pannukakku, joka tuntui, näytti, maistui ja kuulosti
teennäiseltä saippuaoopperan ja Film Noirin epäonnistuneelta ja
epämuodostuneelta lapselta, niin Passion taas yhdistää saippuaoopperan ja
eroottisen trillerin samalla kammottavalla kaavalla. De Palman taito tehdä
eroottista trilleriä on muutenkin kyseenalainen, sillä usein lopputulos tuo mieleen
teini-ikäisen runkvistin lehtikätkön. Pakko se on sanoa: Passionin ensimmäinen
tunti on kammottavaa katsottavaa. Kyseessä on karsealla dialogilla varustettu, mainostoimiston käytäville sijoittuva esimiehen ja alaisen
seksuaalisväritteinen valtatrilleri. Juonen rakennus on amatöörimäistä ja
kohtaukset peräjälkeen aiheuttavat jatkuvaa myötähäpeää tekijätiiminsä
puolesta. Henkilöhahmojen motiivit ovat täysin kateissa ja koko miljöö on
harvinaisen epäaitoa. Sen lisäksi Noomi Rapace on täysin hukassa alistettuna
Isabellena; muminaa, muminaa ja muminaa… Rachel McAdams on parempi, mutta hänen
suuhunsa on kirjoitettu niin pöyristyttävän idioottimaisia ja kliseisiä
lauseita, että ei auta. Alkuperäistä elokuvaa en ole nähnyt, mutta
uusintaversion juoni ei vakuuta. Mutta sitten alkaakin tapahtua!
Ensimmäisen tunnin jälkeen tuntuu, että De Palma on itsekin
ymmärtänyt kelojen karmeuden ja pistänyt kaasun pohjaan. Elokuvan toinen tunti
ei ole missään nimessä hyvää elokuvaa, mutta se on vapauttavaa nähdä kuinka
juoni pistetään lopulta aivan palasiksi ilman järjen hiventäkään. De Palma
käyttää kaikki De Palmamaiset kliseensä aina painajaisista split screeniin ja
identiteettisekamelskoihin. Missään ei ole mitään järkeä, mutta paikoitellen
elokuva alkaa löytämään tyylinsä ja itse pidin etenkin baletti-split screen
kohtauksesta – vintage De Palmaa. Lopputulos on kuitenkin muistutus siitä, että
De Palman terä on vuosien varrella tylsistynyt ja vanhan miehen ei ehkä pitäisi
kuvata elokuvissaan postmodernia ympäristöä, kuten mainosalaa. Passion on
valitettavasti eroottisena trillerinä lähempänä Basic Instinct 2:sta kuin
ensimmäistä osaa. Ohjaajan edellinen oikeasti hyvä elokuva on edelleen Femme
Fatale, joka onkin ehdoton aliarvostettu helmi. Kymmenen vuotta nuorempi
jännityksen mestarin jälkeläinen ymmärsi, paremmin niin elokuvaa kuin
erotiikkaakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti