Nostalgiatrippi Assayasin nuoruuteen
Oliver Assayas jatkaa uusimmallaan Après Mai:lla muutaman vuoden takaisen Carlosin viitoittamaa visuaalista 60 – 70 –luvun tyylittelyä, siirtyen kuitenkin globaalista politiikasta omaelämänkerralliseen nuoruudenkuvaukseen. Lopputuloksena on nautittava, rauhallisesti etenevä ja nostalginen menneen ajan fiilistely, joka vakuuttaa niin kostyymipuolella kuin myös taustalla tunnelmaa vahvasti nostattavalla soundtrackillansa. Mitään mullistavaa mestariteosta ei tavoiteta tai edes tavoitella, mutta elokuva onnistuu tarkoituksellisen onttoutensa kautta luomaan vahvan vision vanhenemisesta ja vanhenemisen pelosta.
Après Mai on perinteinen kasvukertomus, joka ei missään
nimessä edes yritä karttaa kliseitä. Rakkaus, poliittinen radikaalisuus, seksi,
päihteet ja budjettireissaus ovat kaikki nostalgisen nuoruuselokuvan
peruselementtejä. Tavallaan elokuva ei eroa kovinkaan paljon sen
Amerikkalaisista vastineista kuten American Graffiti tai Almost Famous. Se on
hyvin Eurooppalainen versio jo usein nähdystä tarinasta, mutta samalla se
viehättää ratkaisullaan olla nojaamatta liikaa selkeään tarinankerrontaan.
Kamera liikkuu näppärästi eri hahmojen välillä, keskittyen lopulta kuitenkin
aina päähenkilön Gillesin elämään. Samalla aluksi niin ärsyttävän passiivisesta
Gillesistä kasvaa erinomainen aikakauden objektiivinen silmäpari. Vaikka hän on
aktiivisesti mukana poliittisessa vastarintaliikkeessä ja rakastuukin muutaman
kerran, niin todellista paloa tuntee hän vain elokuvaa kohtaan. Pikakelauksella
ohikiitänyt nuoruus onkin Gilles’lle pahin painajainen ja hukattu mahdollisuus.
Tärkeintä on olla mukana, nyt kun vielä voi…
Elokuvan paikoitellen esiintyvä naiivius on harkittua,
palvellen nimenomaan autenttista nuoruudenkuvausta. Aikuistuminen tuokin sitten
ainakin jonkinasteisen konservatiivisuuden hahmojen elämään. Kun
Intian-matkojen viimeiset höyryt poistuvat päästä, vaihtuvat jumaltanssitkin
Julliardiin. Lopputuloksena on kädenlämpöisiä ja sovittelevia
tulevaisuudenpäätöksiä, jotka antavatkin elokuvalle sen unenomaisen, hieman melankolisen
loppusuudelman.
Tähän kirjoittajaan on nostalgiset kasvukertomukset uponneet
aina. Kun ottaa vielä huomioon päähenkilön rakkauden elokuvaa kohtaan, on minun
rehellisesti mahdotonta arvostella elokuvaa täysin objektiivisesti. Totta kai
kaltaiseni elokuvaesteetikko samaistuu elokuvasta kiinnostuneeseen
nuorukaiseen, vaikkakin jokunen vuosikymmen meitä erottaakin. Lisäksi on
mainittava kaksi erinomaista teemaa, jotka Assayas nostaa elokuvassaan
sivumennen. Ensimmäisenä on kysymys elokuvan kielestä ja toinen on kritiikki
vanhojen klassikoiden silkkihanskakäsittelystä (tässä tapauksessa Simenon ja
Maigret). Kyseessä on tyypillistä cinefiilin avautumista, joka antaa oman kivan
pikkulisän hyvin tyypilliselle elokuvalle. Après Mai on raikas elokuva keskelle
kuumaa heinäkuutta, joka olisi pitänyt käydä katsomassa Kino Engelin
ulkoilmateatterissa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti