torstai 31. lokakuuta 2013

Gravity - Avaruusseikkailu 2013


Muutama vuosi sitten Lars Von Trier kuvasi masennusta maailmanlopun kautta elokuvassaan Melancholia. Nyt Alfonso Cuarón on valinnut saman kaltaisen aiheen, mutta toteuttaa sen scifin ja toiminnan kautta. Gravity on vuoristorata-ajelu, joka vie teknisesti elokuvaa aivan uuteen suuntaan, mutta sisällöltään se on lopulta auttamattoman ohut ja jännityksenkaareltaan yllättävänkin perinteinen. Se on yhtä aikaa innovatiivinen ja kaavoihin kangistunut sekä mestarillinen että mukiinmenevä.

Gravity kuvaa Sandra Bullockin esittämän naisastronautti Ryanin selviytymistaistelua avaruudessa. Venäläinen satelliitti on räjähtänyt ja synnyttänyt 80 000 km/h syöksyvän romusateen, joka keskeyttää ikävästi amerikkalaisten operaation. Syntyy kauhuskenaario, jossa astronautit löytävät itsensä ajelehtimasta yksin avaruudessa ilman yhteyttä maahan pikavauhtia loppuvan hapen kanssa. Ryanin traaginen tausta on alunperin syössyt hänet avaruuden yksinäisyyteen, josta ainoastaan hän yksin pystyy ponnistamaan pois. Onko kyseessä oikea avaruus vai sängyn pohja, päättäköön katsoja itse. Itse visuaaliseen kokemukseen se ei kuitenkaan vaikuta ja sitä Gravity suurimmassa määrin onkin.

Ennen Gravityä olen törmännyt ainoastaan yhteen kohtaukseen, jossa olen todella ymmärtänyt 3D:n käytön. Se on Ang Leen Piin elämän alkupuolella, missä päähenkilön isä (muistaakseni) hyppää uima-altaaseen ja nauttii veden vapaudesta. Se on ainoa kerta, kun olen aidosti yllättynyt ja haukkonut henkeä. Hyvä rajaus on aiheuttaa aivoissani tuhat kertaa voimakkaamman reaktion kuin silmille lentävä vasara. Gravity kuitenkin lisää uskoani 3D:n mahdollisuuksiin. Se vie katsojan aivan uuteen ulottuvuuteen ja sen 3D:n yksityiskohtien tarkkuus on henkeäsalpaavaa. Samalla se on myös ensimmäinen elokuva, joka ymmärtää kuvan rajausta 3D:näkin. Se ottaa uudesta ulottuvuudesta kaiken irti ja se on vauhdikkaimpia toimintaelokuvia vuosiin.

Kuvauksesta vastaa Cuarónin vakiomies Emmannuel Lubezki, joka on viimeiset vuodet taltioinut Terrence Malickin rukousrunoja hyvässä ja pahassa (Tree of Life / To the Wonder). Jo mainitsemani mestarillisen 3D:n lisäksi, Lubezkille on annettava kiitosta kameran liikkeestä, joka on vähintäänkin yhtä merkittävä tekijä avaruuden illuusion luomisessa. Koskaan ennen ei ole kamera taltioinut yhtä hyvin painovoimattomuuden tilaa kuin tässä kyseisessä teoksessa. Kamera liikkuu ja leijuu vimmatulla vauhdilla, lähtien välillä täysin lapasesta. Jonkinlaista kamerabalettia se on, josta kiitos kuuluu myös ohjaajan visiolle ja perfektionismille. Huimaa, kuin miettii miten tarkkaan elokuvan jokainen otos on täytynyt suunnitella. Bullockin ja Clooneyn hyvistä roolisuorituksista huolimatta, Gravityn pääosassa on kamera.

Tässä piileekin elokuvan heikkous. Se on nykystandardeilla teknisesti niin monimutkainen opus, että kaikki muu jää vähän varjoon. Se yltää visuaalisena kokemuksen niin korkealle, että millään muulla ei kauheasti ole väliä. Sen tarina on tarkoituksella minimaalinen, koska kyseessä on nimenomaan tekninen harjoitus. Tuleekin ongelma miten arvostella tätä henkeäsalpaavaa trilleriä, jossa henkilöhahmot ovat kuitenkin paperinohuita. Henkilöhahmot ovat taas paperinohuita sen takia, että koko avaruusseikkailu on pelkkää symboliikkaa. Elokuvasta ei lopulta saa selkeää otetta ja tavallaan se on myös sen tarkoitus.

Ei Gravityä ole tarkoitettu pienille kankaille tai näytöille. Tosin, onko mitään elokuvaa? Se on seikkailu, jota ei ole ennen nähty. Se vie 3D elokuvaa oikeaan suuntaan. Se on Alfonso Cuarónin ja Emmanuel Lubezkin urotyö, joka toivottavasti herättää muitakin ottamaan oikeita riskejä. Paperilla arthouse-ohjaajan 105 milljoonan dollarin toiminnallinen tulkinta pohjalta  nousemisesta ei ole taloudellisesti lupaavin mahdollinen. Onneksi lippuluukut ovat vastanneet hyväksyvästi. Take a leap of faith.

****

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti