torstai 5. marraskuuta 2015

Knock Knock: Eli Rothin American Beauty

Eli Rothin uusin elokuva Knock Knock alkaa Pepsodent-perheen kuvituksella. Turvalliselta vaikuttavassa lähiössä sijaitseva moderni design-koti on arkkitehti-isän suunnittelema ja kuvanveistäjä-äidin sisustama taideteos. Seinät ovat täynnä Webbereiden perhepotretteja, jossa kaikki näyttävät kauniilta - täydellisiltä, jos täydellisyys on sama kuin televisiomainonnan myymä tavoitetila. On Isänpäivän aamu ja kaunis vaimo "palkitsee" isän seksillä, mutta totta kai lapset ovat heränneet liian aikaisin ja keskeyttävät aktin. Kaikki on idyllistä, kuten 70-luvun amerikkalaisissa kauhuelokuvissa on tapana, mutta vuonna 2015 tuo idyllisyys ei enää menekään läpi. Moderni katsoja irvistää Keanu Reevesin leikkisälle hirviö-imitaatiolle ja odottaa jo tämän ällösokeroidun perheunelman murenemista ja totta kai se murenee. Knock Knock on kauhuelokuva ja sen säännöt vaativat tuhoa.

Evan Webber jää viettämään pitkää viikonloppua työn parissa, kun muu perhe menee rannalle (minne muuallekaan) lomailemaan. Kuten universaalissa maailman todellisuudessakin, Evan Webber on keski-ikäinen mies, joka on iästään huolimatta säilyttänyt nuorekkuutensa ja pilkkeen silmäkulmassa. Työskennellessään yömyöhään yksin, hän siemailee punaviiniä, kuuntelee aikakautensa rokkia vinyyliltä ja polttaa satunnaisesti myös pilveä. Modernin perheen isä muistelee lämmöllä omaa vauhdikasta nuoruuttaan, mutta on sinut uuden teknologian kanssa. Tällaisia ovat isät vuonna 2015. Kuten kauhuelokuvien perinteisiin kuitenkin kuuluu, tuntematon uhka koputtaa keskellä yötä. Uhka ei ole omien pelkojen synnyttämä naamioitu murhaaja, vaan kaksi vapaalta ja viehättävältä vaikuttavaa Instagram-aikakauden tyttöä. Minkä ikäisiä he ovat? Kuka tietää koskaan. Uuden sukupolven edustajat ovat avoimia, riehakkaita, rohkeita ja heitä on täysin mahdoton lukea. Kaikki on teatteria ja yksittäisiä hetkiä, ilman minkäänlaista suurempaa johdonmukaisesti kulkevaa suuntaa.

Evan kokee houkutusta ja haukkaa kiellettyä omenaa. Virhe on tapahtunut, mutta vuoden 2015 seuraus ei ole pakkomielteisesti kiintyvä epästabiili rakastajatar, vaan täysin omilla säännöillään pelaavat Internet-aikakauden maanikot. Funny Gamesin nuoret pojat olivat televisio ja video-aikakauden rohkaisemat oman, sekä katsojan elämän viihdyttäjät. Knock Knockin Genesis ja Bel taas pyrkivät rikkomaan ihmisten ylläpitämät ja myymät mielikuvat itsestään. Kovaa kohtelua saavat, niin Evanin itse suunnittelema koti, vaimon luomat taideteokset, rakastavaista perhettä korostavat valokuvat kuin myös sosiaalisen median profiilit.

Eli Rothin elokuva on herkullinen sekoitus old school-kauhua, nykyajan "hyvä elämä"-kritiikkiä ja kieroutunutta pornoelokuvien tarinankerrontaa. Käsikirjoituksen kliseet ovat yhtälailla tarkoituksettomia ja harkittuja. Näyttelijäsuoritukset ovat paikoitellen vaivaannuttavia, mutta se sopii muovisuutta alleviivaavaan päiväunen ja painajaisen sekoitukseen. Knock Knock on kaukana sen trailerien lupaamasta perinteisestä trilleri-skenaariosta. Monet tulevat pitämään sitä huonona ja huonosti tehtynä elokuvana. Itse taas pidän sitä huomattavasti mielenkiintoisempana elokuvana juuri sellaisenaan.

****


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti