perjantai 8. marraskuuta 2013

The Canyons & This is the End: Kuinka Hollywood rakastaa itseään


Tänä kesänä sai ensi-iltansa kaksi elokuvaa, jotka havainnollistavat hyvin elokuvantekijöiden narsismin ja oman tuotoksensa/jätöksensä rakastamisen. Toinen on itsensä käsittämättömän vakavasti ottava The Canyons. Brett Easton Ellisin The Hillsiäkin paskempi tulkinta The Hills ilmiöstä. Toinen taas on Judd Aptown opetuslasten luoma oman nokkeluuden ylistyslaulu This is the End, joka itse asiassa on täysin kelpo komedia. Vaikkakin elokuvat ovat sisällöllisesti ja laadullisestikin täysin eri luokkaa, ovat ne silti teoksia, jotka ovat molemmat hyvin tietoisia omista tekijätiimeistään. Ne eivät siis elokuvina seiso omilla jaloillaan, vaan tukeutuvat vahvasti oletukseen, että katsoja tietää kuka naruja ohjailee.

The Canyons on syntynyt Brett Easton Ellisin väsyneeksi muuttuneesta vuodatuksesta ja Paul Schraderin vuosien varrella särmänsä menettäneistä aggressioista. Sen tarkoitus on osoittaa nykymaailman ja nykymaailman ihmisten kylmyys sekä nykyelokuvan kuolevaisuus. Näillä kahdella teemalla ei sinänsä ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Kyseessä on lopulta hyvin vaatimaton B-elokuva, jota tekijät pitävät huomattavasti merkittävämpänä teoksena kuin mitä se todellisuudessa on. Muutama hylätty elokuvateatteri, Lindsay Lohan ja pornotähti pääosassa ei paranna tätä itsetarkoituksellista elokuvaa, joka lopulta keräsi enemmän kiinnostusta tekovaiheessa kuin valmiina tuotteena.

The Canyons on minimaalisella budjetilla toteutettu tyhjyysprojekti. Brett Easton Ellisin tuotanto kirjailijana on ollut harvinaisen terävää ja hän on taltioinut sivuilleen loistavasti 24/7 jatkuvan yksinäisyyden, jota turruttavat populaarikulttuuri ja huumausaineet. Päivät valuvat hukkaan, kun kaikki, niin ura kuin ihmissuhteetkin ovat menettäneet merkityksensä. Mutta Easton Ellisin kynä ei ole koskaan ollut yhtä tylsä kuin The Canyonsissä. Kohukirjailija kierrättää vanhaa materiaaliaan banaalimpana versiona, ilman yhtään yllätystä. Dialogi vaihtelee puuduttavasta idioottimaiseen ja kohtaukset ovat jatkuvasti ylipitkiä. Brett Easton Ellis ei ole Twitter-aikakaudella enää muuta kuin tyhjänpäiväinen provokaattori.

Paperilla Paul Schraderin ja Brett Easton Ellisin yhteistyö on herkullinen, mutta kenties elokuva olisi kerännyt oikean budjetin, jos The Canyonsin paperiversio olisi ollut edes keskinkertainen. Käsikirjoitus on suurin syypää elokuvan epäonnistumiseen, mutta ei Schraderin persoonaton ohjaus nosta elokuvan tasoa. Ennen kaikkea kohtausten rytmissä on usein ongelmia, joita olisi voinut korjata paremmalla leikkauksella. Näyttelijävalinnat taas ovat pelkkää provosoimista. Lindsay Lohanin markkina-arvo on romahtanut jo vuosia sitten, eikä The Canyons hänen uraansa pelasta.  Pornotähti James Dean on taas elokuvassa, jotta media kiinnostuisi kirjoittamaan enemmän à la ”porno on kaupallistunut/Hollywoodissa…”. Elokuvalla on kauhea halu pitää kovaa meteliä, ilman minkäänlaista tuoretta sisältöä. Se on lopulta itsekeskeinen pannukakku niin elokuvana kuin ilmiönäkin.

This is the End on taas aidosti kiinnostava ilmiö tähtikultista, jopa ehkä vähän vahingossa. Elokuva perustuu saman porukan vuonna 2007 tekemään lyhytelokuvaan, mutta harvinaisen paisutellusti. Vuosien aikana elokuvaan on lisätty sen ehdottomasti hauskin yksityiskohta; kaikki näyttelijät esiintyvät omana itsenään. Viimeisen vuosikymmenen aikana Judd Aptown elokuvat ovat esitelleet täysin omanlaistaan, vahvasti improvisaatioon perustuvaa komediaa. Samalla tähtikartalle on ilmestynyt tusinan verran uusia koomikoita, jotka kaikki osaavat aukoa päätä ja kertoa sladdi-vitsin. Yleensä näyttelijöiden roolihahmot ovat myös hyvin samanlaisia elokuvasta toiseen, piirtäen katsojalle kuvan, että näyttelijä = roolihahmo. This is the End tavallaan sulkee ympyrän antaen näyttelijöilleen filmografiansa kaltaiset roolihahmot omalla nimellään varustettuna.

Omaa tähtipersoonaa on harvoin käytetty/hyödynnetty yhtä suoraan kuin This is the Endissä. Orson Welles ja F for Fake on periaatteessa hyvä vertailukohta. Molemmat hyödyntävät tekijöidensä imagoa ja alleviivaavat niiden tavaramerkkejä. Harold and Kumar elokuvissa taas Neil Patrick Harris esittää itseään, mutta H&K:n huumeita kittaava ja naisia kaatava Neil Patrick Harris on hyvin kaukana oikeasta Neil Patrick Harrisista, johon itse asiassa otetaankin kantaa kaverusten jouluelokuvassa. Cameo-roolit ovat kuitenkin aina cameo-rooleja, eikä ne ole täysin verrattavissa siihen mitä Seth Rogen ja kaverukset ovat tehneet.

This is the End on ennen kaikkea hauska sen takia, että se kuvaa näiden pieniksi narsisteiksi kasvaneiden koomikoiden kaveruussuhdetta. Heidän kaveruussuhde taas kiinnostaa luultavasti juuri sen takia, että he ovat kuuluisia. Tietysti elokuva sisältää hauskoja vitsejä ja hyvää dialogia, mutta jotain harvinaisen kiinnostavaa ja hauskaa on katsoa, kun Danny McBride, Seth Rogen etc. naureskelevat James Francon munanimemiselle. Elokuva ylittää valkokankaan rajat ja muodostaa fiktion ja faktan luoman uuden todellisuuden. Se olisi sopiva päätepiste koomikoiden luomille hahmoille, mutta sitä se tuskin on. Itse elokuvaa voisi kuvata Judd Aptown The Thinginä, vaikkakin Aptow ei ohjaajanpallilla istu.

The Canyons ja This is the End eivät voisi olla erilaisempia elokuvia. Silti ne ovat syntyneet ajatuksesta, jossa ollaan tiedostettu tekijöiden oma merkitys tekijöinä. The Canyons edustaa ikävä kyllä itseään huijaavaa epäaitoa saarnaajaa, kun taas This is the End haluaa vain naurattaa muita omalla kustannuksellaan. Se on näiden elokuvien hiuksenhieno ja järkälemäinen ero.

The Canyons: 1/2
This is the End: ***+

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti