lauantai 9. marraskuuta 2013

The Counselor - Desinfioitu törky


The Counselor tulee olemaan suurimmalle osalle pettymys. Tähtiloistoa janoavat ja keltaista lehdistöä kuluttavat järkyttyvät elokuvan väkivallasta ja nihilistisestä maailmankuvasta. Cormac McCarthyn takia taas saliin saapuneet joutuvat toteamaan kirjailijalegendan päässeen liiankin vapaaksi, pseudofilosofisten tyhjänpäiväisyyksien latelemisessa. Laatutrilleriä odottavat taas joutuvat vastahakoisesti nielemään faktan, että The Counselorissa ei todellisuudessa ole mitään järkeä. Juuri näiden syiden takia tykkään myös elokuvasta, luultavasti enemmän mitä kuuluisi. Aikoinaan innostuin hämmästyttävän paljon velipoika Tony Scottin psykedeelisestä poptaideyrjöstä, Dominosta. Se oli elokuvaversio elokuvamaailmasta. Nyt Ridley Scott on ohjannut elokuvan, joka on hyvin lähellä edesmenneen veljensä maailmaa, mutta törkyisen kuvien editoimisen sijaan, kaikki on esitetty kylmän kliinisesti taattuun isoveljen tapaan.

The Counselor on elokuva seurauksista ja ahdingosta. Michael Fassbenderin The Counselor (nimetön, alleviivaten elokuvan elokuvallisuutta) on kiimainen ja rakastunut juristi, joka on elänyt varojensa yli ja löytää itsensä tilanteesta, jossa hyppy lain väärälle puolelle on ainoa(hko) vaihtoehto. Javier Bardemin ja Brad Pittin esittämät liikekumppanit varoittavat juristipoloa riskeistä, mutta ahneus on ihmisen tunteista vahvin. The Counselor löytää itsensä sattumien ja kuolemien kautta ahdingosta, josta ei ole pääsyä ulos. Cormac McCarthyn maailmassa kaikki mitataan rahassa ja ihmishenki on arvoton. The Counselorissa taas kaikki mitataan monologeissa ja juoni on arvoton.

Sen lisäksi, että juoni katoaa yksittäisten kohtausten sekaan, on myös mainittava henkilöhahmojen ohuudesta. Jokainen hahmo on vain syy Cormac McCarthyn sanoille. Ridley Scott sylkee kankaalle jatkuvalla syötteellä uusia A-listan näyttelijöitä, joiden merkitys jää kysymykseksi. Kenties elokuvasta on olemassa massiivisesti pidempi leikkaus, joka selittää ainakin osakseen erinäisten kohtausten olemassaoloa. Siitäkin huolimatta The Counselor on viihdyttävä elokuva, joka haluaa härnätä katsojaa. Javier Bardemin habitus, Cameron Diazin autoerotiikka ja bollito niminen tappoväline ovat kiehtovaa elokuvaa, vaikkakin hyvin laskelmoitua sellaista.

Elokuva tuo myös mieleen Oliver Stonen toissakesäisen pilvieepoksen The Savages, joka The Counselorin tavoin oli kansoitettu Hollywoodin kermalla (lähes). Molemmat elokuvat nyökkäävät myös vahvasti westernin suuntaan, aina morriconemaista musiikkia myöten. Jostain piilotetuista eläimellisistä aggressioista ovat molemmat elokuvat saaneet syntynsä.

Siis periaatteessa The Counselor on täydellinen sekasotku, mutta juuri sen takia viihdyinkin sen parissa niin hyvin. Sen suurin ongelma on kuitenkin, että se on paikoitellen tylsähkö ja se ei ole läheskään niin pimeä ja likainen kuin se haluaa olla. Sen tyylitelty dialogi ampuu myös pahasti ohi yhtä usein kuin se osuu ja uppoaa.

Ei The Counselor mikään No Country for Old Man ole, mutta ei se ole tarkoituskaan. Se on äärimmilleen viety karikatyyri amerikkalaisesta rikoselokuvasta tarkoituksella tai tarkoittamatta. Se on tervetullut outolintu syksyn syvälliseen ja moraaliseen elokuvasatoon. Brad Pitt todistaa myös jälleen kerran karismansa laajuuden aidon filmitähden tapaan. The Counselor on kyyninen kokemus, jossa elokuva mieluummin sylkee henkilöhahmojensa päälle kuin tuntee empatiaa. Siinä mielessä se on aika kunnioitettavasti koottu elokuva. 

***1/2

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti